Külföldi autó előéletének lekérdezése alvázszám alapján itt >>>

Sokak számára csak nyűg, mégis nagyon fontos az eredetiségvizsgálat elvégeztetése. Nem pusztán azért, mert törvényi kötelességünk, bár az sem utolsó szempont, hogy a vizsgálat nélkül nem fogunk tudni eljárni az okmányirodában, vagyis a megvett használt autó soha nem fog a nevünkre kerülni. A vizsgálat lényegének megértéséhez tudnunk kell, hogy miért lett a gépjárművek adásvételi procedúrájának része.

1990 előtt annyira alacsony volt az autólopások aránya, hogy nem érdemes rá szót vesztegetni (akkoriban inkább csak “kölcsönvették” az autót, hogy egy száguldozás után sorsára hagyják az út szélén). A vadkapitalizmus térnyerésével sok iparág leépült, de az autólopások területén meglehetősen jól teljesített az ország. Az áttekintés a díjakat bemutató táblázat után folytatódik.

Hatályos díjszabás 2023-ban

Vizsgálati kategória / alkategória Hatósági díj
SZEMÉLYGÉPJÁRMŰVEK  
Kiskategória (1400 cm³ hengerűrtartalomig) 17000 Ft
Középkategória (1401-2000 cm³ hengerűrtartalomig) 18500 Ft
Felsőkategória (2001 cm³ hengerűrtartalom felett) 20000 Ft
MOTORKERÉKPÁROK  
500 cm³ hengerűrtartalomig 15500 Ft
500 cm³ hengerűrtartalom felett 17000 Ft
Négykerekű segédmotoros kerékpár 14000 Ft
KISTEHERGÉPJÁRMŰVEK (megengedett össztömeg: 3.5t-ig) 20000 Ft
PÓTKOCSIK  
Könnyűpótkocsi (lakókocsi) 16000 Ft
Nehézpótkocsi (megengedett legnagyobb össztömeg 3,5t-ig) 17500 Ft
Különleges pótkocsi (felépítménnyel ellátott) 19000 Ft

Az eredetiségvizsgálat árát akkor sem bukjuk el, ha kiderül, hogy az autót körözik. Ugyanis megállapodhatunk úgy, hogy az eladó fizesse a vizsgálatot – vagy legalább a felét.

A mainál sokkal kisebb járműmennyiségből rengeteg autót loptak el, és a szám évről évre emelkedett – először lengyelek, később albánok, ukránok, románok, szerbek, bolgárok lopták a magyar kocsikat –, amikor a tolvajok számára nyilvánvalóvá vált, hogy milyen kicsi a lebukás kockázata a lopott autó értékesítésekor. Bár a rendszámmal és a forgalmival kezdeni kellett valamit, mégis jóval egyszerűbb volt eltüntetni a lopás nyomait. A 90-es évek közepén már felvetődött – nem a törvényhozók részéről, hanem egy rendőr részéről –, hogy érdemes lenne beiktatni az adásvétel folyamatába egy vizsgálatot, amely az autó vagy motor nehezen megváltoztatható, gyári elemeit vizsgálja, és azok alapján állapítja meg, hogy az autó lopott-e vagy nem. Egy járművön lényegében minden megváltoztatható, de a legnehezebben a motorszámhoz és az alvázszámhoz lehet hozzáférni, illetve ezek átütése, eltakarása, kicserélése a szakértő szem számára azonnal feltűnik. Vagyis az irány egyértelmű volt: az első regisztráció alkalmával fel kell írni a jármű minden adatát, közte az említett számokat is, így később az adatbázisból pillanatok alatt kiolvasható, hogy adott motorszámhoz milyen rendszám, autótípus, szín stb. tartozik. Ha az adatbázis és a valóság adatai nem egyeznek, akkor az autó/motor vagy lopott és manipulált, vagy egy baleset, korrózió miatt kicserélték az említett számokat tartalmazó alkatrészt, és nem jelentették be.

Az eredetiségvizsgálati rendszer lényege egyszerű. Már 2000 előtt létezett, először csak önkéntes alapon, de később kötelezővé tették. Az autólopások aránya meredeken zuhanni kezdett, és mára teljesen átalakult “a szakma”: szinte alig lehet olyan járművet találni, amelyet ellopnak és el akarnak adni, a lopás után inkább szétszedik, és darabokban értékesítik bontóknak vagy magánszemélyeknek. Ez azokat aligha vigasztalja, akiknek a járművét ellopták, de össztársadalmi szempontból nézve az adatok a következőképpen alakulnak: 2014-ben kb. 4800 autót loptak el, 1990-ben pedig – sokkal kevesebb autóból – 27 000 darabot!

Az eredetiségvizsgálatot 1998-ben vezették be, utána 6500 körülire esett a lopások száma, és innét jutottunk el a 4600-4800 közötti számig. Igaz, hogy sokak maceraként és egyszerű lehúzásként élik meg a vizsgálatot, azonban láthatjuk, hogy mennyire sokat javult a helyzet. 1990-ben 1,96 millió személygépkocsiból loptak el 27000 darabot, miközben 2014-ben 3,1 millióból 4800 darabot.

Végül néhány gyakorlati tudnivaló: az eredetiségvizsgálatra időben be kell jelentkeznünk, hiszen az adásvételi aláírásától számítva 15 naptári napunk van az okmányirodai ügyintézésre. Az eredetiségvizsgálat kb. fél óra, csak amíg odajutunk… Az autó minden papírjára és az adásvételire is szükség lesz a vizsgálat megcsináltatáshoz. A vizsgálat után, ha megvan a KGFB-szerződés és kaptunk időpontot az okmányirodából, mehetünk is elintézni a maradék papírmunkát, és befizetni az autóvásárlás után megmaradt pénzünket különböző címeken.

Győr-Moson-Sopron megye
Mosonmagyaróvár

Veszprém megye
Ajka
Pápa

Zala megye
Keszthely
Nagykanizsa
Zalaegerszeg