A hosszabb kifejtés előtt nézzük nagyon rövid pontokban, hogy mit kell tennie, miután végleg rögzítette az eladóval, hogy megvásárolja tőle használt járművét.
0. lépésként kérdezze le az autó kártörténetét, előéletét!
A külföldről behozott gépjármű átírásának áttekintéséhez kattintson ide!
- Ha nem tudja rögtön kifizetni, mindenképpen írjanak szerződést a foglaló összegéről.
- Az adásvételi kitöltéséhez már úgy érkezzen, hogy Önnél van a jármű vételára.
- A szerződést töltsék ki NÉGY példányban. Kettő maradjon az eladónál, kettő Önnél, vagyis a vevőnél.
- Minden példányt mindenki írjon alá saját kezével.
- Figyeljen rá, hogy mindent megkapjon az eladótól: törzskönyv, forgalmi, az összes kulcs (általában kettő), illetve esetleg a szervizkönyv és egyéb iratok a javításokról.
- Amilyen gyorsan lehet, kössön kötelező felelősségbiztosítást az autóra.
- Mielőbb (lehetőleg a vásárlás napján) jelentkezzen be eredetiségvizsgálatra a közelében levő állomások egyikére.
- A KGFB megkötésének igazolásával és az eredetiségvizsgán kapott papírral intézze el az okmányirodai teendőket legfeljebb két héten belül.
- Az eladónak is be kell jelentenie a jármű eladását, nem csak a vevőnek a vásárlást!
Most pedig nézzük részletesebben az egyes pontokat:
- A foglaló összege ne legyen több 100 000 (százezer) forintnál. Ezzel Ön már egyértelműen jelezheti a vételi szándékát. Ha ez eladó többet kér, akkor elkezdhet gyanakodni, hogy nem akarja-e átejteni Önt, és lelépni a pénzzel vagy lopott autót sózni Önre.
- Mindenképpen legyen Önnél a jármű vételára. Ne bízzon abban, hogy elszalad a bankba, és felveszi a pénzt, mert biztos, hogy Murphy törvényének megfelelően aznap fog leállni a rendszer, vagy előtte inkasszóztak a számlájáról és még sincsen rajta annyi pénz, stb. Kerüljön el az ilyen kellemetlen pillanatokat és előre vegye ki a pénzt. A foglaló átadásakor megállapodhatnak, hogy hány nap múlva hozza a vételárat, ha előre nem akarja kivenni a bankból.
- Az adásvételi szerződésnek meg kell felelnie a törvényi előírásoknak, vagyis ma már nem elég egy írólapra ráfirkantott néhány sor meg két hamis tanú. Ez bosszantónak tűnhet, de a szerződés ingyen letölthető a netről, sőt online is kitölthető, és csak alá kell írni a végleges példányt. Négy példányt készítsenek, kettőt tartson meg Ön, kettőt hagyjon az eladónál.
- Minden példányt írjanak alá saját kezükkel, az aláíráshoz ne használjanak indigót! Az okmányiroda nem csak a formai követelmények nemteljesülése esetén dobja vissza a szerződést, de akkor is, ha az Ön által bevitt példányokon valakinek az aláírása nem sajátkezű.
- Akár vissza is lehet élni azokkal az iratokkal, amelyeket nem kap meg, nem is beszélve arról a lehetőségről, hogy Ön csak egy kulcsot kap az autóhoz. Minden modern autóhoz két kulcs jár, általában egy rádiós és egy hagyományos. Ha az egyik nincs meg, akkor azzal az eladó bármikor “visszaveheti” a járművét. A szervizkönyv vagy legalább a javításokról szóló feljegyzések is fontosak. Nem csak azért, hogy Ön tudja, mit kell elvégeztetnie, hanem azért is, hogy tudja, mit NEM kell megcsináltatnia. Lehet, hogy a tulajdonos sem emlékszik rá, hogy két éve elővigyázatosságból megcsináltatott egy szervizt, aminek csak most jött el az ideje. Önnek tehát ezt már nem kell megcsináltatnia – ha tud róla, hogy már készen van. Súlyos pénzeket dobhat ki az ablakon, ha az autónak semmilyen előtörténete sincs, Ön pedig vaktában csináltatja az esetleg már elvégzett szervizeket.
- A kötelező felelősségbiztosítás online megköthető, vagyis már a vásárlás napjától fogva a saját nevére szóló biztosítással járhat. Ez nem csupán azért fontos, mert meg kell felelnie a törvény előírásának, hanem azért is, mert a fedezetlenségi díj sokkal drágább, mint a biztosítás napi díja. Fedezetlenségi díjat kell fizetnie azon napok után, amikor az autón nincs KGFB biztosítás. Ha a volt tulajdonos felmondja a biztosítást, Ön pedig nem köti meg mielőbb, akkor több hét is lehet biztosítatlan idő.
- Az egész országban, a legkisebb településeken is működnek eredetiségvizsgáló állomások. Ezek bizonyos időszakokban annyira leterheltek, hogy csak három-öt nappal a bejelentkezés utánra tudnak időpontot adni. Az okmányirodai ügyintézést a szerződés aláírásától számított 15 naptári napon belül el kell intézni, és ha nincs eredetiségvizsgálati papír, akkor az okmányirodai ügyintézést sem lehet megkezdeni. A használt autó megvásárlása után ne várjon az eredetiségvizsgálattal, mert ha egy hetet vár, majd utána öt napra kap egy időpontot, akkor máris elment 12 naptári napja a rendelkezésre álló 15-ből. Legjobb időben intézkedni, hogy ha a vizsgálóállomás csak jóval később tudja fogadni Önt, akkor se csússzon le az okmányirodai határidőről.
- A fentiek után talán kár is ragozni, hogy az okmányirodai ügyintézést időben kell intézni. Vásárlóként Önnek a KGFB-igazolás, az eredetiségvizsgálat és nem kevés pénz társaságában be kell mennie egy okmányirodába, és intézni az átírást. Ennek során az autó új törzskönyvet és forgalmit kap (az Ön nevére). A két új irat kiállítása 12 000 forint körüli összeg (az idők folyamán mindig változik), de jóval komolyabb tehet a vagyonszerzési illeték, amely a megvett jármű teljesítményétől függ, és 40–70 000 forint körüli összegre rúghat.
- Nem elég, hogy a vevő átíratta a nevére a járművet, az eladónak ki kell jelentenie az autót/motort/stb., és a biztosítást is fel kell mondania.
Külföldi autó esetén
A fentiek mellett érdemes bemutatni a külföldről hozott autó átíratásának folyamatát is. Először is kérdezze le a külföldi autó előéletét ide kattintva. A pontok nagy része ugyanaz, de figyelni kell a következőkre:
- Az adásvételi szerződés kétnyelvű legyen! Embertelen ügyintézéssel és nem kevés kiadással jár, ha Ön utólag, Magyarországon szeretné lefordíttatni a szerződést.
- Az autóra külföldön igényeljen ideiglenes rendszámot. Ausztriában kivonatják a járművet a forgalomból az eladáskor, a németeknél esetleg megengedik, hogy az eredeti rendszámmal jöjjön haza, majd azt visszapostázza, de ne legyünk annyira balkániak, hogy ilyen piszlicsáré összegen akarunk spórolni. Az ideiglenes rendszámhoz biztosítás is jár, érvényességi ideje kiválasztható. Válasszunk egy hónaposat (ki fog derülni, miért). Az ügyintézés egy-két órát vesz igénybe a helyi okmányirodában.
- A külföldi jármű papírjait tartsuk meg, amíg meg nem kapjuk az összes magyar iratot.
- Az autóval el kell mennünk egy közeli vizsgaállomásra. Ezen a térképen: https://www.nkh.gov.hu/kapcsolat ki tudjuk jelölni a megyénket, majd a lent felbukkanó sorokból válasszuk ki a XXXXX Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályát. Rákattintva kijön egy központi telefonszám. A számot felhívva mondjuk el, hogy külföldi járművet szeretnénk honosítani. A lakhelyünk bemondása után keresnek egy vizsgaállomást a közelben, őket felhívjuk, és kapunk egy időpontot. Mivel ömlenek a külföldi autók az országba, ne csodálkozzunk, ha két-három hétre (!) kapunk időpontot (üdítő kivételek is vannak, ahol csak pár nap az ügyintézés). Az eredeti rendszámra nincs szükség a honosításhoz. Ha Ausztriából hozunk autót, ne feledjük az A/4-es, fehér TÜV-igazolást, mert anélkül nem lehet honosítani a forgalmit. Ha német autót hozunk, elég a forgalmi is.
- A regisztrációs adót be kell fizetni. Ehhez a legközelebbi NAV-hoz kell menni, bemutatni a magyar műszakit, az eredeti forgalmit és a kétnyelvű adásvételit. A NAV kiveti, mi elsétálunk a legközelebbi bankba, és befizetjük. Az igazolást megtartjuk, majd vissza a NAV-hoz.
- Miután így a papírokkal végeztünk, elmehetünk az okmányirodába. Ide csak akkor kérjünk időpontot, ha a forgalmival kapcsolatos időpontot megkaptuk, mert könnyen lehet, hogy az okmányiroda két hétre ad időpontot, a forgalmit viszont az iszonyatos torlódás miatt csak 3 hét után kapjuk meg. Az okmányiroda bevonja az eredeti forgalmit, ad nekünk új rendszámot, leellenőrzi az adásvételit, stb. És meg is vagyunk.