Ha már régen vásárolt használt autót, netán most áll élete első használtautó-vásárlása előtt, bizonyára sok ellentétes információt olvasott a neten az adásvétellel kapcsolatban. Ha úgy érzi, képtelen kibogozni, mit is kell tennie pontosan és sorrendben, hogy a jármű a nevére kerüljön, akkor ne önmagát hibáztassa. Számos elavult oldalt felejtettek a neten, amelyeket évek óta nem frissítenek, csak ez nem feltétlenül derül ki a gyakorlatlan szem számára.

0. lépésként kérdezze le a kiszemelt autó előéletét, kártörténetét!

Nézzük most végig, hogyan is néz ki a használt autó megvásárlása az első pillanattól az utolsóig.

Miután fixen elhatározta, hogy mely autót szeretné megvenni, vagy foglalózza le a kocsit, vagy fizesse ki egy összegben az egész vételárat. A foglalóról írjanak alá szerződést az eladóval. Az adásvételi szerződést négy példányban kell kitölteni. Fontos, hogy minden oldalt saját kezűleg kell aláírni – ha Ön nem a számítógépén tölti ki a szerződést, hanem kézzel, sőt indigóval, akkor is alá kell írnia minden oldalt – az indigó által másolt aláírás nem érvényes!

A szerződés megkötése után azonnal, ha lehet aznap vagy másnap kössön KGFB-szerződést az autóra, és még aznap hívja fel az Önhöz közelebb eső eredetiségvizsgáló állomásokat, illetve kérjen időpontot egy okmányirodában (bárhol az országban) a jármű átírására. (Elméletileg az eredetiségvizsgálat megejthető az adásvétel előtt is, de a gyakorlatban mindenki későbbre halasztja. Egyébként az állomások több napra adnak csak időpontot, ezt pedig senki nem szereti kivárni.)

A kötelező felelősségbiztosítás megköthető interneten – vagy személyesen bármelyik postán. Általában érdemes neten körülnézni, ha a legolcsóbb biztosítást keresi, bár a Posta általában a legjobb árakat (vagy ahhoz közeli árakat) kínál. Ha különleges biztosítást szeretne kötni, amely többet ad, mint az alapellátás, mindenképpen egy biztosítási alkusznál érdemes megkötni a biztosítását. Az sem baj, ha nem azonnal fizeti be az összeget, lényeg, hogy legyen egy igazolása, hogy megkötötte a biztosítást, és a megvett jármű ne legyen kötelező nélkül egyetlen napig sem. Nem a fedezetlenségi díj miatt, hanem egy baleset esetére. A KGFB mellé köthet cascót is, ez már Önre van bízva.

A biztosítás megkötése után (vagy még az adásvétel előtt) eredetiségvizsgálatot kell végeztetnie. A KGFB és a vizsgálat között nem kell tennie semmit: használja az autót nyugodtan. A vizsgálatról szóló dokumentum az utolsó dokumentum, amelyet be kell mutatnia az okmányirodában.

Ha megvan az időpontja, akkor az adásvételivel, a jármű és az Ön minden iratával, illetve az eredetiségvizsgálat eredményével be kell mennie az okmányirodába. Itt be kell fizetnie a vagyonszerzési illetéket, az új forgalmi és az új törzskönyv díját.

Nagyon fontos, hogy az adásvételi aláírásának napjától kezdve a vevőnek 15 naptári nap áll rendelkezésére, hogy minden papírmunkát elintézzen. Az eladónak 8 napja van, hogy kijelentse a járművet. Ehhez az adásvételi eredetijét vagy másolatát kell benyújtania postai vagy elektronikus úton valamely okmányirodába.

Ha külföldről szeretne autót behozni, akkor a tortúra és a költségek sokkal jelentősebbek – egy gyakorlott nepper persze mindent lejátszhat egy-két nap alatt, de outsiderként jobb felkészülni egy több hetes procedúrára. Ez nem azt jelenti, hogy az átírás ügyintézése hetek vesz igénybe, hanem azt, hogy a forgalmi honosítása vagy a műszaki vizsga lefolytatása akár több hétig is húzódhat. 2015-ben soha nem látott mértékben özönlötték el az országot a külföldi autók, és erre az apparátus nincs felkészülve. Ezért a több hetes várakozási idő.

Külföldi autóvásárlás esetén:

Még a vásárlás előtt kérdezzük le az autó előéletét! Ha ez alapján mindent rendben találtunk, csak akkor vágjunk bele az adásvételi procedúrába. Mindenképpen ki kell fizetni az autót, nem nagyon van helye előlegezésnek meg foglalónak. A rendszámot vetessük le a járműről, és kérjünk rá ideiglenes rendszámot, mégpedig egy hónapig érvényeset, mert a heti rendszám érvényességi ideje alatt csak szerencsével tudjuk elintézni az itthoni tennivalókat.

Ha haza hoztuk az autót, jelentkezzünk be valamely vizsgaállomásra a jármű minden eredeti papírjával, osztrák autó esetén külön igazolás is kell (TÜV), ha honosítani szeretnénk a forgalmit, és nem akarjuk újra levizsgáztatni a járművet. Sajnos a honosítást csak azokon a helyeken tudják megcsinálni az országban, amelyek a Nemzeti Közlekedési Hatóság megfelelő ügyosztálya alá tartoznak. Másutt nem lehet a forgalmit honosítani, és külföldi autót levizsgáztatni sem lehet. Jelenleg összesen 27 hely van az országban, ahol külföldi jármű ügyében eljárhatunk. Ezek a következő városokban levő vizsgaállomások: Miskolc, Budapesten több, Székesfehérvár, Gödöllő, Vác, Szigetszentmiklós, Kaposvár, Nyíregyháza, Kecskemét, Baja, Békéscsaba, Győr, Sopron, Debrecen, Eger, Szolnok, Salgótarján, Pomáz, Cegléd, Pécs, Szeged, Tatabánya, Szekszárd, Szombathely, Veszprém, Zalaegerszeg.

Ha megvan a műszaki honosítása vagy az új vizsga, akkor következik a NAV. Itt az autó iratai alapján megállapítják a regisztrációs adót. Van, ahol csekket adnak az összegről, de a visszaélések miatt ez nem általános. (Ez megérne egy külön leírást…) Másutt a NAV össze van kötve bizonyos bankokkal, és a befizetésünket azonnal látják. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy miután befizettük a regadós NAV-számlára a pénzt, napokig nem fogják látni az adóhivatalnál, ezért nem is fogják kiállítani a befizetésről szóló igazolást.

A NAV tehát kiállítja az igazolást 10 perc vagy néhány nap múlva (ezt ott meg tudják mondani, hogy mennyi ideig fog tartani, amíg látják a befizetésünket).

Utolsó előtti lépésként kell megkötnünk a kötelező felelősségbiztosítást. Jogos a kérdés: ha a külföldi, ideiglenes rendszámhoz tartozik biztosítás, akkor miért kell magyart kötni azelőtt, hogy megkapnánk a magyar rendszámot? Csak. A biztosítás kiváltható rendszám nélkül is, de később meg kall majd adnunk a rendszámunkat.

Végül az összes papírossal be kell haladnunk az okmányirodába, ahol befizetjük az összes terhet, leadjuk az iratokat, megkapjuk a rendszámot. Ezután a KGFB-szerződést módosíttatjuk a biztosítónkkal, hogy az alvázszámot cseréljék ki a rendszámra, illetve írják be a forgalmi engedély számát is a biztosításba. Ezzel van vége a külföldi autó honosításának.