A havonta fizetendő cégautó adó kiszámolásához használható a következő kalkulátor: mindössze a gépjármű környezetvédelmi besorolását és a hajtómotor teljesítményét szükséges megadni a havi adó megállapításához.
Cégautó adó kalkulátor
Kiszámolt költségek
A havi cégautó adó: | Ft |
---|
Eredmény elküldése emailben
A kalkulátor a kW/LE átváltását automatikusan elvégzi, azaz Önnek nem szükséges az átváltással bajlódnia, csupán a legördülő menüből válassza ki a kívánt beviteli mértékegységet.
A cégautóadó a sokat változó adók körébe tartozik, így nehéz vele előre kalkulálni. Azonban talán ez az egyik (egyetlen?) olyan adótípus, amely ellen a fizetői sem panaszkodnak, hiszen a cégautóadó befizetése jelentős kedvezményekhez biztosít hozzáférést.
Ha még nem ismeri az adót, hadd mutassuk be röviden.
A rendszer lényege, hogy ha Önnek van egy autója, amelyet üzleti ügyekben használ, vagy egyszerűen csak szeretne a vállalkozása, cége, vállalata vagyonába bevinni, adót kell utána fizetni. Az adó havi mértéke akár 40 000 forintnál több is lehet – mi értelme mégis elgondolkodni a cégautó bejelentésén? Az, hogy Ön elszámolhatja a jármű által futott kilométerek üzemanyagköltségét és az értékcsökkenést. Ha az autó a legmagasabb kategóriába tartozik, és Ön 40 000 forintnál is többet fizet havonta, akkor bizonyosan környezetszennyező és nagy teljesítményű járműve van. Vagyis Ön alighanem olyan munkát végez, amely kitermeli a havi 40 000 forintnál is magasabb adót. Ha Önnek ilyen cége és járműve van, bizonyosan be van jelentve a jármű, és nem ebből a menüpontból tudta meg, hogy milyen előnyökkel és kötelezettségekkel jár egy cégautó bejelentése.
Azonban könnyen elképzelhető, hogy Ön kisvállalkozóként még nem biztos abban, érdemes-e cégautóként használnia a járművét, ezért tájékozódni szeretne. A kalkulátorral számítsa ki, hogy mennyi lenne az adó mértéke havonta, és utána kalkulálja ki, hogy mennyivel tudja a cégautóval csökkenteni az adóalapját. Ha pozitívan jön ki az “üzletből”, még mindig elképzelhető, hogy a dokumentumok körüli macera miatt nem éri meg “cégautózni”. Ha Ön egyéni vállalkozó, ne felejtse el azt se, hogy cégautóadó befizetése nélkül is megilleti a járműhasználati adóleírás, vagyis havi 500 kilométer utat számolhat el a járműve után cégautóadó nélkül is.
Ne feledje, hogy az adót Önnek kell bevallania, mégpedig negyedévenként. Az adót mindig a negyedév utáni hónap 20-áig kell megállapítani, bevallani és befizetni – egyszerre három hónapot!
Végül a lényegre térve: az adó kiszámításához Önnek mindössze a jármű környezetvédelmi besorolását és a teljesítményét kell megadnia. A teljesítményt beírhatja lóerőben vagy kilowattban is, ahogyan jobban tetszik. A járművek környezetvédelmi besorolása osztályok szerint történik. A segédtáblázatot megtalálja a lap alján, gyors tájékoztatásul annyit jegyzünk meg, hogy a kalkulátorban a következő csoportok vannak:
0–4: ide tartoznak az EURO-I.-es és EURO II.-es motorok, illetve a régebbi típusok.
6–10: EURO-III. és EURO-IV.
5, 14–15: a legkevésbé környezetszennyező járművek: EURO-V. és EURO VI., tovább hibrid, tisztán gázüzemű vagy villamos járművek.
Bár ez így túl bonyolult, a környezetvédelmi besorolás valójában pofonegyszerűen megállapítható: a forgalmi V.9.-es pontjában nézheti meg.
0.
– katalizátor nélküli, Otto-motoros
– a jóváhagyási előírások szerint nem minősített dízel motoros
– ENSZ-EGB 83.00-83.01/A vagy 49.00-49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott dízel motoros
1.
– katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros
2.
– katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros (kivéve a 4. osztályba sorolt ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott gépjárművet)
3.
– az ENSZ-EGB 83.01/C, vagy 49.02/A előírás (EURO-I.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott
dízel motoros
4.
– az ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott – katalizátoros, szabályozott keverékképzésű – Otto-motoros
– az ENSZ-EGB 83.02/C, 83.03/C, 83.03/D, 83.04/C, 83.04/D, illetőleg a 49.02/B és 51.02 előírások (EURO-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott dízel motoros
5.
– tiszta gázüzemű- vagy elektromos meghajtású, illetőleg
– hibrid (a gépjárművet meghajtó elektromos-, valamint Otto- vagy dízel motorral is ellátott) hajtású
6.
– katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05 előírás B jóváhagyás A. szintje szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros (EURO-III)
7.
– az ENSZ-EGB 83.05 előírás C és D jóváhagyás (A), illetőleg a 49.03 előírás I. jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott dízel motoros (EURO-III)
8.
– az ENSZ-EGB 83.05 előírás C és D jóváhagyás (A), vagy 49.03 előírás I. jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott dízel motoros (EURO-III)
9.
– katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05 előírás B jóváhagyás B. szintje szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros (EURO-IV.)
10.
– az ENSZ-EGB 83.05 előírás C jóváhagyás (B) és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott dízel motoros (EURO-IV.)
11.
– az ENSZ-EGB 49.03 előírás II jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott dízel motoros (EURO-IV.)
12.
– az ENSZ-EGB 49.03 előírás III jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott dízel motoros (EURO-V.)
13.
– az ENSZ-EGB 49.03 előírás IV jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott dízel motoros (EEV)
14.
– a 692/2008/EK bizottsági rendelettel módosított 715/2007/EK parlamenti és tanácsi rendelet I. mellékletének 1. táblázatában meghatározott határértékek alapján jóváhagyott légszennyezésű gépkocsi (Euro 5.)
15.
– a 692/2008/EK bizottsági rendelettel módosított 715/2007/EK parlamenti és tanácsi rendelet I. mellékletének 2. táblázatában meghatározott határértékek alapján jóváhagyott légszennyezésű gépkocsi (Euro 6.)