Rövid útmutatónkból kiderül, mi az autóbehozatal menete, lépései, mire érdemes figyelni. A külföldről behozott autók számos csapdát rejtenek, ezeket azonban körültekintéssel jó eséllyel elkerülhetjük.
- Az első és legfontosabb lépés a kiválasztott külföldi autó előéletének lekérdezése. A magyar adatbázis csak itthon már forgalomba helyezett járművekről szolgáltat adatokat, jó hír viszont, hogy van megoldás: ide kattintva lekérdezhetünk bármilyen külföldi autót. A tapasztalatok szerint a használt autók 60%-ánál megpróbálnak valamilyen fontos tényt eltitkolni (komoly sérülés, óratekerés, körözés stb.). Amit lekérdezhetünk: a jármű szerviztörténetét, jelentést az eltitkolt sérülésekről, kilométeróra-állásokat, korábbi fényképeket, a tulajdonosok számát, információt az esetleges lopásokról, körözésekről – és az adott járműtípus szériahibáit. Az alvázszám alapú lekérdezés alapjául szolgáló nemzetközi megnevezés a VIN (a Vehicle Identification Number angol kifejezés rövídítése). Ha úgy tetszik, ez az autók ujjlenyomata, egy tökéletesen egyedi, 17 karakterből álló azonosító, melyet a gyártó rendel a legyártott gépjárműhöz. A VIN / alvázszám szerepel a gépkocsi különféle alkatrészeibe beütve, valamint a forgalmi engedélyben is ott díszeleg. A lekérdezésnél az autó származási helye lehet bármelyik ország, Európa vagy akár más kontinensen található ország is, így az USA is. Honnan hoznak be autót a magyarok leginkább? Németországból, Ausztriából, Hollandiából, Litvániából, Svájcból, Franciaországból.
- Ha a lekérdezés alapján megfelel az autó, akkor belevághatunk az autóimport ügyintézésébe. Kétnyelvű adásvételi szerződéssel üssük nyélbe az üzletet az eladóval (angol-magyar és német-magyar kétnyelvű adásvételi minta megtalálható oldalunkon). Fontos: ne rúgjuk bokán saját magunkat, mindenképpen kétnyelvű adásvételi szerződést írjunk alá, ezzel megspóroljuk az itthoni honosítási eljárásban a fordítás költségét és idejét is.
- Ezen a ponton már nyilván eldöntöttük, hogy az autót saját lábán vagy tréleren szeretnénk hazahozni. Ennek elsősorban a Németországból behozott autók esetén van jelentősége, ugyanis ott a rendszám nem az autó tulajdonosához van rendelve. Ezért ha nem tréleren hozzuk hazta, akkor ki kell váltanunk egy piros szélű ideiglenes rendszámot. A 15 napos ára kb. €60, a 30 napig érvényes pedig kb. €70, ez tartalmazza már a biztosítás díját is.
- Vám. Ha az Európai Unió területéről hozzuk be a géjárművet, akkor nem kell vámot fizetnünk, nem keletkezik vámfizetési kötelezettség.
- A külföldről behozott autó forgalomba helyezése az NKH-nál (Nemzeti Közlekedési Hatóság) folytatódik. Itt elkészítik nekünk a műszaki adatlapot. Ezen szerepel az importált autó környezetvédelmi besorolása és a regisztrációs adó összege is. Ezt természetesen előzeten is kiszámíthatja az alábbi linken elérhető regisztrációs adó kalkulátorunk segítségével. Osztrák autó esetén külön igazolás is kell (TÜV), ha honosítani szeretnénk a forgalmit, és nem akarjuk újra levizsgáztatni a járművet.
- A műszaki adatlappal menjünk el a NAV-ba és fizessük be a regisztrációs adót.
- Kössük meg a KGFB-t.
- Menjünk el az okmányirodába forgalomba helyezés céljából – amit okvetlenül vigyünk: kétnyelvű adásvételi, a jármű papírjai, a regisztrációs adó befizetésének igízolása, a kötelező biztosítás (KGFB) befizetésének igazolása.
Az okmányirodában befizetjük az összes kirótt terhet, leadjuk az iratokat. Idővel megkapjuk a rendszámot. Ezután a KGFB-szerződést módosíttatjuk a biztosítónkkal, hogy az alvázszámot cseréljék ki a rendszámra, továbbá írják bele a forgalmi engedély számát is a biztosításba. Ezzel van vége a külföldi autó honosításának.