Nem lesz gyorshajtás a horvát autópályákon

Isztriai tengerpart

2020-tól újfajta traffipaxot telepít a horvát rendőrség és a horvát autópálya-kezelő vállalat. Az új rendszer úgynevezett átlagsebesség-mérő lesz, és célja, hogy visszaszorítsa a szabálysértők számát.

A horvát autópálya-hálózat eddig is kamerás megfigyelés alatt állt. A forgalmasabb csomópontoknál, a hidakon és viaduktokon, valamint az alagutak bejáratánál elhelyezett kamerákkal a forgalmat figyelték. Igaz ezek a szerkezetek képesek sebességet is mérni, de nem erre a célra állították be őket, így ezt a funkciót nem látják el.

Horvátországban jelenleg a kobrák, azaz autópálya-rendőrség méri a sebességet a pályákon. Civil autóval követik egy ideig a gyorshajtót, felvételt készítenek róla, majd villogóval kivezetik a szabálysértőt a forgalomból.

Ezzel szemben az új rendszer fixen telepített kamerákkal méri majd a gyorshajtókat. A kamerák regisztrálják a rendszámokat, így pontosan meg lehet tudni, hogy mennyi idő alatt tette meg egy adott rendszámú autó a távolságot két vagy több mérési pont között. Az átlagsebességet nézik, azaz ha egy bizonyos “szintidőnél” gyorsabban tette meg az utat, akkor biztos, hogy nem tartotta be a 130 km/h-ás sebesség limitet. Az így kiszabott bírságokat postán küldi a rendőrség.

A horvát autópálya-kezelő vállalat (HAC) kiemelte, hogy az új rendszerrel nem a büntetés a céljuk, hanem a közlekedési kultúrát szeretnék javítani. Ennek céljából a traffipaxok pontos helyét nyilvánosságra fogják hozni, és a pályákon is jelzik majd őket. Nem mellesleg szorgalmazzák az ENC készülékek használatát a díjfizetésre. Az ENC gyors és kényelmes áthaladást tesz lehetővé a fizetőkapukon, meg sem kell állni, csupán lelassítani.

A HAC elmondása szerin a rendszer bevezetése több szempontból is hasznos. Egyrészt visszafogja a szabálytalankodókat, ezzel növeli a közforgalom biztonságát és csökkenti a balesetek számát az autópályákon. Másrészt a mozgás sebességének kiegyenlítésével azt remélik, hogy segíteni tudják a gépjárművek áramlását, ezzel pedig csökkenteni lehet az üzemanyag-fogyasztást, ami a károsanyag-kibocsátás csökkenését is jelenti.