Mikor éri meg négyévszakos gumira váltani?

Ma már el sem tudjuk képzelni az életünket autó nélkül. Tagadhatatlan előnyei mellett azonban számolnunk kell a kötelezettségekkel is, amiket nem szeretünk feltétlenül teljesíteni, mégis muszáj. Ilyen például az éves kötelező felelősségbiztosítás, vagy a gumicsere. A gumicserével évente kétszer is bajlódnunk kell, éppen ezért egyre többen gondolkodnak a négyévszakos gumira váltáson. Cikkünkben azt járjuk körül, hogy kinek érheti ez meg.

Egyre aktuálisabb kérdés a négyévszakos gumi

Ha az embernek kocsija van, az tudja, hogy számos dolgot észben kell tartani egyfelől a saját és mások biztonsága miatt, másfelől a komoly büntetések elkerülése miatt. Észben kell tartanunk, hogy minden évben meg kell kötnünk a kötelező felelősségbiztosítást, rendszeresen el kell vinnünk szervízbe, javíttatnunk kell, ha pedig hosszabb, viszontagságosabb utazásra indulunk, alaposabban át kell néznünk. Számos autósnak komoly fejfájást okoznak az abroncsok, ezeket ugyanis évente kétszer cserélni kell. Fel kell szerelnünk minden évben a téli gumit és a nyári gumit, mindezt időben, és ha mi magunk nem tudjuk megoldani, akkor fizetnünk kell valakinek, hogy tegye meg helyettünk. Mindezeken túl még az is nehézséget okoz ebben a dologban, hogy nem egyértelmű, hogy milyen típusú és minőségű gumit vegyünk, nem lehetünk biztosak abban, hogy arra a célra, amire mi használjuk a kocsit, milyen gumi dukál, milyen gyakran érdemes lecserélni, mikor tekinthető elhasználtnak és mikor pénzkidobás újat venni. A választás során a legfontosabb szempont a magyar ember számára az ár, legfőképpen ennek alapján hozza meg a döntését, ugyanakkor nagy figyelmet szentel annak is, hogy milyen márkájú az adott abroncs. 

Manapság azonban egyre több embernek elege van a gyakori gumicseréből, és anyagi, valamint kényelmi megfontolásból elgondolkodnak a négyévszakos gumin. Első körben ugyanis az a legszembetűnőbb ezen, hogy minden évszakban fennmaradhat, és bár egy kicsit drágább a hagyományos abroncsoknál, hosszútávon anyagilag jobban megéri, hiszen időtálló és nem kell cserélgetni. Anyagilag és kényelmi szempontok alapján tehát tényleg jobb befektetésmnek számít, de mi a helyzet a biztonság perspektívájával? Nézzük meg, hogy kinek milyen körülmények közé való a négyévszakos gumi!

Mi a téli gumi jellemzője?

A téli gumikat általában akkor javasolják felszerelni, amikor a napi hőmérséklet tartósan hét fok alá esik, ilyenkor ugyanis már a téli abroncs speciális tudására van szükség. Ennek értelmében ez több szilikátot tartalmaz, aminek következtében az anyaga lágyabb, tehát sokkal könnyebben felmelegszik. Sőt, lamellás mintázatával nemcsak a vízelvezetést segíti elő, de még a kapaszkodást is elősegíti. Ez az anyag azonban nyaranta – mivel könnyen melegszik – kenődni kezd, azaz gyorsabban kopik, és végső soron nehezebben lehet irányítani. 

Mi a nyári gumi jellemzője?

A nyári gumik a húsz és harminc fok közötti hőmérsékletre vannak optimalizálva, ami abban merül ki, hogy kevesebb benne a szilikát, azaz kevésbé melegszik. Ez nyaranta természetesen hasznos, télen azonban, amikor hideg van, keménnyé és rugalmatlanná változik, ennek alapján nem tapad meg rendesen, azaz balesetveszélyes.

Tényleg feltétlenül muszáj cserélgetni?

Ezeddig sajnálatos tapasztalat volt, hogy sok ember úgy gondolta, nem is olyan nagyon muszáj kicserélni a téli gumit a nyári abroncsra. A klíma változásával mindenesetre egyre inkább releváns a kérdés, hogy mennyire éri meg a négyévszakos gumi. Azt láthatjuk ugyanis, hogy egyre kevésbé éri meg az embereknek téli gumit cserélni, hiszen a nyári hőség sokszor még késő őszig is kitart, a vénasszonyok nyara pedig akadályozza azt, hogy jószívvel feltegyük a téli abroncsot még november előtt. Azt sem szabad szem elől téveszteni, hogy manapság már alig látunk havat hazánkban, ha pedig egy hétig megmarad a hó, már örülünk (legalábbis ha szánkózni szeretnénk. Ha volán mögé ülnénk, akkor már kevésbé). De nem csak itthon jellemző ez a felállás, ugyanis az európai autósoknak mindössze negyven százaléka találkozik havazással egy évben, és sokan ilyenkor úgy döntenek, hogy egyszerűen nem ülnek a kormány mögé ilyenkor. Mindent összevetve azt láthatjuk, hogy ha nem muszáj, az európai autósok nem cserélnek kereket. A Michelin 2015-ös felmérése szerint a nagyobb európai országokban az autósok még télen is nyári gumival közlekednek.  

Ahogyan azonban fentebb is láthattuk, az abroncsok alapanyagai jelentősen eltérnek, amelyek speciálisan meghatározott hőmérsékletben őrzik meg minőségüket. Kritikusnak tehát a hét fok tekinthető, amikor ennyire hűl le az időjárás, mindenképpen érdemes téli gumira váltani, mert a nyári anyagszerkezete komoly roncsolódáson mehet keresztül, így esetlegesen irányíthatatlanná válhat a kocsi, és akár halálos balesetet okozhatunk, kockáztatva a saját és mások életét. Éppen ezért a szakemberek nem győzik hangsúlyozni, hogy amint a kritikus hét fok alá süllyed a hőmérséklet, ne habozzunk gumit cserélni. 

Tudjuk azt, hogy amint leesik az első hó, az ország közlekedése összeroppan. A villamosok és a MÁV sem nagy rajongója a fehér tájnak, de a forgalmi dugók legjelentősebb részét az okozza ilyenkor, hogy az autósokat felkészületlenül érte ez a helyzet, és nyári gumikkal indul neki az útnak, aminek nagyon hamar baleset lesz a vége. Próbáljuk meg tehát kivenni a részünk a dugók és balesetek visszaszorításában, és cseréljünk időben gumit. De mi van akkor, ha van olyan gumink, ami télen is és nyáron is jó?

Lehetséges-e egyáltalán, hogy egy gumi a téli és nyári viszontagságokat is elviselje?

Ahhoz tehát, hogy cserélgetés nélkül biztonságosan vezethessünk, arra lenne szükségünk, hogy legyen egy olyan gumink, ami a téli hidegben és a nyári hőségben is megfelelő, egyaránt biztonságos körülményeket biztosítson a vezetéshez. Tulajdonképpen erre találták ki a négyévszakos gumit, aminek összetevői elvileg a hidegre és a melegre is egyaránt megfelelően tudnak reagálni, ennek alapján nem lenne szükséges évente kétszer gumit cserélni. Ilyen összetételű és tulajdonságú gumit azonban nem könnyű feladat előállítani, és éppen emiatt igen sokat szkeptikusak.

Nos, annyi bizonyos, hogy akármennyire is jó minőségű négyévszakos gumit vásárolunk, arra számíthatunk, hogy ennek fékútja minden évszakban némiképpen hosszabb lesz, mint az éppen akkor esedékes gumié, mindazonáltal sokkal rövidebb a féktávolsága a négyévszakosnak, mint télen a nyári guminak, illetve mint nyáron a téli guminak. 

Azon európai országokban, amelyeknek éghajlata óceáni, a telek és a nyarak is enyhék, nem jellemző a szélsőséges időjárás, tehát pont ideális lenne számukra a négyévszakos gumi. Mindent összevetve látható, hogy Európában minden második autó számára a négyévszakos lenne a legideálisabb, hiszen azáltal, hogy a nyárit nem cserélik le télire, igen balesetveszélyessé teszik az utazást, és ebben az esetben sokkal biztonságosabb lenne a négyévszakosra való váltás. Ennek ellenére a lakosságnak mindössze tíz-húsz százaléka használja az ilyen jellegű gumikat, bár az utóbbi években javuló tendenciát mutatnak az eladási mutatók. Magyarországon is egyre nő a négyévszakos gumik iránti érdeklődés, azt lehet ugyanis látni, hogy 2019-ben a megvásárolt téli gumik száma 1,6 százalékkal csökkent, a nyári gumik vásárlása 2,3 százalékkal, ezzel szemben az egész éves gumik eladási száma 32,2 százalékkal növekedett. Mindazonáltal szembetűnő, hogy a négyévszakos gumik vásárlási aránya még mindig nem éri el a 10 százalékot sem az eladási arányok esetében.

Amerikában ezzel szemben az autózás elképzelhetetlen lenne négyévszakos gumik nélkül, olyannyira, hogy az új autókat kötelező ilyen gumival átadni. És bizony azt lehet tapasztalni, hogy az amerikai lakosság nem is igényli a cserét, átlagosan nem preferálják a téli és a nyári cserélgetést, nekik ugyanis tökéletesen megfelel a kényelmesebb megoldás: fenn hagyják az egész éveset. (Ez alól természetesen kivételt jelentenek azok az államok, ahol az időjárás szélsőségesebb.)

Ki járhat jól a négyévszakos gumival?

A négyévszakos gumik mostanában tehát egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert, ami leginkább annak köszönhető, hogy az emberek úgy gondolnak rá, hogy olcsóbb és kényelmesebb megoldást nyújt az évszakos abroncsoknál. Ezt ugyanis nem kell évente kétszer cserélgetni, nem kell állandóan újat venni belőle, gyengeségei csupán a leghidegebb téli hónapokban jelentkeznek, azt pedig valahogy biztosan át lehet vészelni. Kevesen gondolnak azonban bele abba, hogy mielőtt ekkora váltásra adnánk a fejünket, alaposabban utána kellene járni, hogy egészen pontosan kinek kínál jó és okos alternatívát a négyévszakos gumi. Mert bizony azt láthatjuk, hogy nem mindenkinek megfelelő. 

Azok számára, aki egy átlagos autósnál többet vagy gyorsabban vezet, annak nem ajánlott négyévszakos gumit használnia. Ennek az az oka, hogy télen nem olyan jó, mint egy téli gumi, nyáron pedig nem olyan jó, mint egy nyári gumi, és ha a kocsi kihasználtsága nagy, akkor különösen fontos, hogy évszakra specifikált gumit használjunk, hiszen így a legbiztonságosabb. Aki azonban átlagos teljesítményű autót használ, megfontoltan közlekedik, és nem vezet évi 10—15 ezer kilométernél többet, annak bőven elegendő a négyévszakos. 

Fontos kérdés emellett az is, hogy mikor járunk dolgozni. Ha ugyanis nagyon korán, a reggeli órákban indulunk útnak, akkor a fagyos úton komoly problémákat okozhat a négyévszakos. Ha azonban csupán hét-nyolc óra körül indulunk el, amikor a téli hónapokban már sózták és koptatták az utat, azaz nem friss jégrétegen csúszunk, akkor nem okozhat problémát a négyévszakos, mert ezen viszontagságok sarát már tudja állni. Akkor sem ajánlatos négyévszakosra váltani, ha mindennapi útjaink a Tátrán, a Kárpátokon vagy az Alpokon át vezetnek, a kiemelkedően havas és jeges hegyi utakat ugyanis kifejezetten nem bírja a négyévszakos abroncs, éppen ezért életveszélyes lenne ilyen körülmények között ezt választanunk, ugyanis nem bírja a nagyobb hóbuckákat és a jeges utat. 

Szempont még a lakóhely is, hiszen ha leginkább a városon belüli közlekedésre használjuk a kocsit, akkor szintén elegendő a négyévszakos, ugyanis ilyenkor még a havat is gyorsan el szokták takarítani az utakról. Tudnunk kell azonban, hogy hiába élünk városban, ha szembekerülünk egy kevésbé takarított autóúttal, akkor komoly nehézségeket okozhat ezen négyévszakos gumival átevickélni. Ugyanakkor ha olyan területen élünk, ahol szélsőségesebb az időjárás, akkor inkább érdemes az évi két cserénél maradni.

Mit mutatnak a teszteredmények?

A Német és az Osztrák Autóklub (ADAC és ÖAMTC) 2020-ban végzett egy tesztet, amiben összehasonlította a különböző gyártók négyévszakos gumijait. Ennek eredményei nem túl kecsegtetők: összesen hét gumi vett részt az összehasonlításban, ezek közül egyik sem kapott jelest vagy jót, sőt, még a közepes szintet sem ütötték meg; öt értékelése lett elégséges, kettőt pedig kifejezetten nem ajánlottak.

Összességében elmondható, hogy százalékosan nézve a hatákonyságuk

  • száraz utakon tizenöt százalékos,
  • jeges utakon tíz százalékos,
  • havas utakon húsz százalékos,
  • nedves utakon harminc százalékos, 
  • továbbá a zajszint öt százalékos,
  • a kopásállóság tíz százalékos,
  • a fogyasztás pedig tíz százalékos.

Mi a helyzet itt, Magyarországon?

Láthatjuk tehát, hogy Magyarországon még nem igazán divatozik az új típusú gumi, ami talán azzal hozható összefüggésbe, hogy a lakosság nem igazán szeret eltérni a jól megszokottaktól, és valószínűleg még fontosabb szempont, hogy csak annyit óhajtunk fizetni, amennyit nagyon muszáj. És sajnos jellemző, hogy még akkor is kevesebbet fizetünk, amikor hosszútávon jobban megérné a nagyobb kiadás. Az egész évben alkalmatos gumik ugyanis 15-20 százalékkal drágábbak, mint a nyári és a téli gumik. Mindazonáltal ha azt vesszük figyelembe, hogy egy évben meg kell venni a téli és a nyári gumit is, mert kétszer kell cserélni, akkor rögtön más a felállás, és jelentősen olcsóbb lesz a négyévszakos. Sőt, azt se felejtsük el, hogy a szakemberek általában 8-10 ezer forintot is elkérnek egy-egy gumicseréért, éppen ezért nagyon nem mindegy a pénztárcánknak, hogy melyik opciót választjuk. 

Persze ez nem azt jelenti, hogy aki a négyévszakos gumit választja, annak többé nem kell lecserélni az abroncsokat. Nem érdemes 5-6 évre tervezni vele, hiszen ezek is éppen annyira kopnak, és ebben az esetben is érvényes a javaslat, hogy időközönként érdemes megcserélni a hátsó gumikat az első gumikkal. Ha pedig szerelőnél van a kocsink, a legtöbb szakember általában rá szokott pillantani az abroncsokra, és jelezni szokták, ha valami probléma van velük, és cserélni kellene.

Jó még a gumi?

Fontos kérdés, hogy meddig lehet használni egy abroncsot. Ez a kérdés persze nemcsak a négyévszakos guminál aktuális, hanem a szezonális gumiknál is. Ez akkor is aktuális kérdés, ha spórolás céljából használtan szeretnénk gumit venni, ugyanakkor akkor is meg kell néznünk az abroncs állapotát, amikor csupán a garázsba pihen, de csere céljából fel kívánjuk szerelni. A leggyakoribb szempont, amit ilyenkor nézni szoktunk, hogy milyen a profilmélység. A téli guminál ugyanis 4 milliméter az a kritikus profilmélység, ami alá ha süllyed az abroncs, akkor már nem érdemes felszerelni a kocsira, vagy azonnal cserélni szükséges, mert ekkor ennek a használata már nem biztonságos. 

Ugyanakkor azt is fontos megnéznünk, hogy milyen régi a gumi. A szakértők szerint ugyanis egy 10 évesnél öregebb gumi már semmiképpen nem használható, de persze ezt a számot befolyásolja az is, hogy milyen körülmények között volt tartva. Ha például kint állt a sufninak támaszkodva, és nyaranta tűzte a nap, télen pedig átfagyott, közben pedig a kutya is néha megrágta és lepisilte, akkor ez a tíz év jelentősen megrövidül. 

De honnan lehet tudni, hogy pontosan hány éves a gumi?

Ebben a DOT szám segít. Az utolsó négy karaktere ugyanis fontos információkat árul el: 

  • A DOT szám utolsó négy karakterének első két számjegye gyártási év hetét jelöli,
  • a DOT szám utolsó négy karakterének második két számjegye pedig a gyártási év évet jelöli.