Meddig drágulnak még a használtautók?

Rohamosan megemelkedtek az autóárak. Ez részben általánosan az inflációnak tudható be, részben pedig az autóipar helyzetének. Az árak miatt ezért kevesebb cég gondolkodik új autó vásárlásában, helyette körülnéznek a használtautó-piacon. Azonban itt is elrugaszkodott árakkal találkozhatnak szembe. Mi okozza a magas árakat és meddig fog még tartani? Cikkünkben ezt a kérdést járjuk körül.

Harc az autókért

Úgy virágzik a használtautó-piac, mint soha ezelőtt. Mivel az új autók ára jelentősen megugrott, ezért egyre fokozottabb figyelem irányul a használt piacra. Mivel azonban egyre nagyobb a kereslet, ezért az árak is lassan az egekbe szöknek. A viszonylag fiatalabb, legfeljebb öt-hatéves, és legfeljebb évi öt-hatezer kilométert futott autókat út kapkodják, mint a cukrot. Az ilyen idős, jó teljesítményű, megkímélt állapotú, keveset futott autók jelenleg a legkapósabb termékek a használt piacon. Gyakorta hallani, hogy az ilyen paraméterekkel rendelkező használtautót nagyobb összegért adják el, mint amennyi újonnan volt az ára (ez persze az inflációval is magyarázható, no de az infláció nem ilyen magas!), és ráadásul nem is haboznak, azonnal lecsapnak rájuk. Ha a piacon tízmillióért árulnak egy jó paraméterekkel rendelkező kocsit, akkor azonnal megjelennek a vevők, azonnal fizetni kívánják a foglalót, és ha kell, akár húsz-huszonöt százalékkal és felüllicitálják az eredeti árat. Sőt, az is nagyon gyakori, hogy ha felbukkan egy jó autó az ország másik felében, akkor a szemfüles és gyors vevő már fizeti is a foglalót, és rohan is érte, és gyakran akár hosszú órákat is vezet, hogy „lezsírozza” az üzletet. Ilyen jelenleg a helyzet a piacon. Ha egy jó paraméterekkel rendelkező autó meghirdetésre kerül, többnyire nem marad gazdátlan néhány óránál tovább, a vevők azonnal alkudni, licitálni kezdenek, és gyakran sokkal nagyobb összegért kel el egy autó, mint amekkora a „kikiáltási ára” volt.

A céges autóknál fokozottabb a licitálási kedv 

Senkinek sem olyan életbevágó a legjobb autó megszerzése, mint annak, akinek az autó munkaeszköz. Sokan vannak ugyanis úgy, hogy ha nincs autó, nincs munka. Éppen ezért a cégek körében nagyobb a verseny, és azok az autók, amelyek megfelelnek céges autónak, nagyon hamar elkelnek, gyakran nagyobb áron, mint amekkora összegért eredetileg meghirdették.

Ennek háttere komplex, azonban a fő vonalát könnyedén megérthetjük. A cégek már jó pár éve elsősorban lízing útján jutnak új autóhoz. Megszoktuk tehát, hogy ha valaki céges kocsit szeretne, az bizonyos, hogy az új autók piacán fog szétnézni. Ez minden bizonnyal még most is így lenne, ha legalábbis volna azonnal megvehető, megfelelő új autó a piacon. A legnépszerűbb céges autótípusok ugyanis olyannyira kelendők lettek, hogy várólistákat állítottak fel a szalonok, és bizony az sem ritka, hogy akár egy évnél is több időt kell várakozni egy-egy kocsira.  Természetesen ha az ember munkája és megélhetése az utójához van kötve, akkor nincs ideje éveket várni az új járműre. Nem működik az, hogy egy nem megfelelő járművel lehetetlenítsük el a munkavégzést, éppen ezért a cégeknek nincs választása: ha kocsit kell venni, akkor nem várhatnak hosszú hónapokat, esetleg éveket. Mivel pedig az újautók piacán várólistások a cégeknek megfelelő autók, ezért nagyon sokan arra kényszerülnek, hogy a használtautó-piacon nézzenek szét. A cégek pedig természetesen nem az elhasznált, még megjárja kategóriába tartozó, olcsó kocsikat veszik fontolóra, hanem az újszerű állapotot produkáló, fiatal autókat. Így tehát a cégek miatt – akik eddig az újautók piacán vásároltak – jelentősen megugrott a kereslet a használtautók piacán, ami azonban azt eredményezte, hogy már itt is kiéleződött a verseny. Sőt, az olyan autók, amelyek fiatalok, kevesebbet futottak és jó állapotban vannak, jelentős dráguláson mentek keresztül, és nem ritka, hogy több a használt ára, mint amekkora újonnan volt az értéke. Ráadásul nemcsak a hazai piacon ilyen nagy a kereslet, bizony a nyugati piacon sem különb: egyfelől a nyugat-európaiak is gyakrabban vesznek használtautót, másfelől pedig több kelet-közép-európai ország megnövelte a használtautók importját. 

Növekszik az import

Fordított arányt produkál az új autók és a használtautók importja. Új autóból ugyanis a tavalyi arányokhoz képest egyre kevesebbet hoznak be. A 2021-es évben 42 752 darab új autót importáltak, az idei átlag pedig 37 780. Ez azt jelenti, hogy a csökkenés 11,6 százalékos. Ennyivel kevesebb autó érkezik hazánkba az új piacra, éppen ezért azok, akik innen kiesnek, akik itt nem találnak maguknak járművet, minden bizonnyal átvonulnak a használtautók piacára. Ezen a piacon pedig jelentős emelkedés figyelhető meg. Míg ugyanis a 2021-es év első négy hónapjában 40 727 használtautó került importálásra a hazai piacra, addig ez a szám idén megugrott, s mintegy 45 973 autó érkezett, hogy az itteni utakat rója. Ez 12,9 százalékos emelkedés, szembetűnően több a kocsi, mégis azonban azt tapasztaljuk, hogy még így is kevés, hiszen a kereslet aránytalanul megnőtt. 

Hozzá kell tenni azt is, hogy várhatóan ez a szám csökkenni fog, amit már az áprilisi behozatal is mutat. A jelenlegi megtorpanás hátterében elsősorban az áll, hogy drasztikusan megemelkedtek az árak, éppen és ez hatványosan megmutatkozik az autóiparon. Az infláción túl számos egyéb tényező drágítja a kocsikat: évek óta küzd nehézségekkel az autóipar, ráadásul a koronavírus okozta helyzet nem lendítette előre a helyzetüket. A világszintű chiphiány pedig szintén rányomta a bélyeget az autók áraira. Éppen ezért nemcsak drágábbak lettek az autók, de kevesebb is lett belőlük. Így az import is csökkenni kényszerült, ami méginkább kiélezett helyzetet hozott létre a piacon. 

Mi a helyzet a legnépszerűbb modellekkel?

A tapasztalat is azt mutatja, hogy jelenleg azok, akik nem tudnak új autót vásárolni a cégüknek a hosszú várólista miatt, azok a használt piacon néznek szét. Nézzük meg, melyek azok a használtautó modellek, amelyek erre a célra tökéletesnek bizoynulnak, így a behozatali listát vezetik:

  • Volkswagen Golf, 
  • Opel Astra, 
  • Ford Focus, 
  • Volkswagen Passat

Ezek azok az autók, amelyek jól megfelelnek a cégek kritériumainak, és a legtöbben ezeket szeretnék céges autóvá tenni. Éppen ezért ezekre kell a leghosszabb időt várni jelenleg, mert hiszen mindenki ilyet szeretne. Látnunk kell azt is, hogy a rendkívül nagy népszerűségnek örvendő Skoda Octavia a behozatali lista első húsz helyébe sem került be, ennek azonban nem az az oka, hogy elveszítette népszerűségét, sőt! A modell ugyanis egész Európában nagy népszerűségnek örvend, kiugróan sok cég ilyen modellt szeretne céges autónak, éppen ezért az egész kontinensen nagy iránt a kereslet. Így tehát értelemszerűen Magyarországra is kevesebb jut belőle, ezt pedig megnehezítik a gyártási nehézségek, illetve a megnövekedett várakozási és szállítási idő is. 

Ha használtautót veszünk, legyünk körültekintőek!

Nem kell külföldről kocsit vásárolnunk ahhoz, hogy kiemelt fontossággal bírjon a jármű előélete a döntésünkben. Nagyon nem mindegy, hogy az általunk kiszemelt autó mennyi kilométert tett eddig meg, milyen balesetei voltak, milyen sérülései, meghibásodási, ezek ugyanis ha korrigálva is lettek, kihatással lehetnek a jármű működésére. Ezért nagyon fontos, hogy mielőtt vásárlunk, alaposan nézzünk a kocsi múltja után. Ezzel azonban több problémába is ütközhetünk. Amikor erről érdeklődünk a jármű előző tulajdonosánál, akkor igen sok problémát elhallgathat, megpróbálva jobb színben, így könnyebben eladhatónak feltüntetni azt, a kereskedőkről nem is beszélve, akiknek érdekükben áll az, hogy minél több és minél magasabb összegű adásvételt bonyolítsanak le. 

Éppen ezért a mi felelősségünk az, hogy alaposan utánajárjunk az autó múltjának, azonban szembesülnünk kell azzal a problémával, hogy sok adatot és információt nem ritkán egyszerűen meghamisítanak az eladók. Az utánajárás folyamatát hivatott megkönnyíteni az autó alvázszámának lekérdezése.

Ennek keretei között ugyanis az interneten keresztül könnyedén kideríthetjük, hogy az általunk kiszemelt kocsinak milyen esetleges hibái voltak, ezeket ugyanis mind felvezetik a központi nyilvántartásba, amit mi is bármikor megtekintetünk. 

Tudakoljuk meg az autó múltját!

Ha már kiszemeltünk egy számunkra szimpatikus kocsit, akkor elengedhetetlen szempont a döntésnél az előélete. Mindenképpen fontos információ, hogy hány kilométer van benne, hogy az előző tulajdonosa rendben cserélte-e benne az olajat, megjelent-e a szervizvizsgálatokon, gondosan karbantartotta-e a járművet, külföldről vagy itthon vásárolta.

Amennyiben úgy döntünk, hogy nem kereskedőtől vásárlunk, hanem magánszemélytől, akkor a beszélgetés során érdemes megkérni, hogy meséljen az autó múltjáról, hogy milyen hibái voltak eddig, és hova vitte szervízre. Ha ezt elárulja, hasznos lehet felhívnunk a szervízműhelyt, hogy tőlük is megkérdezzük, mit kell tudni az autóról, elvégre ők minden adatot tárolnak. 

A legtöbben csak a szervizkönyvre támaszkodnak, ezzel azonban ne elégedjünk meg, kutakodjunk tovább, hiszen a szervizkönyvet sokan hamisítják. Emellett a praktikus vásárlók ajánlani szokták a 2019-től ingyenesen használható Jármű Szolgáltatási Platformot, ahová minden hazai autó adatai fel vannak vezetve, így könnyen kiderülhetnek az esetleges hibák, balesetek, javítások, ehhez pedig nem kell többet tennünk, csak bejelentkeznünk az Ügyfélkapunkba.

A legfontosabb: bízzuk a profikra!

Noha hazánk a tízmillió autószakértő országa, mégis használt autó vásárlása esetében elengedhetetlen, hogy előtte megnézessük egy profival. Természetesen mindenekelőtt vigyük el egy próbakörre, ahol érdemes meghallgatni, hogy nem ad-e ki gyanús hangokat a jármű, nem húz-e, igényeinknek megfelelően lehet-e vezetni, és ha már elindultunk, egyúttal érdemes begurulni egy szervizbe, hogy ott mindent alaposan átvizsgálhassanak. Igen, ez valóban plusz tíz-tizenötezer forintba kerül, azonban ha ezt nem tesszük meg akkor, úgy később olyan súlyos hibák derülhetnek ki, amiknek a javítása akár tízszer ennyibe is kerülhetnek.  

Fontos, hogy ellenőrizzük a motortérben az olaj és a hűtőfolyadék szintjét, illetve nézzük meg az olajbetöltő nyílás sapkájának a belsejét, ha az ugyanis krémszínű és nem barna, akkor abból még bajunk is származhat.

Amikor először beindítjuk az autót, legyen nyitva a motorháztető, hogy hallhassuk a gyanús hangokat, emellett a kipufogó által kibocsájtott füst mennyisége és színe is árulkodó, ha az ugyanis kékes színű és/vagy nagy mennyiségű füstöt ad ki, akkor nem érdemes megkötni az üzletet.

Mindenképpen nézzük át a klímát, az ablakemelőt, a karosszériát, és érdemes egy festékvastagság-mérővel kipuhatolni, hol volt már festve, ott ugyanis akár balesetet is szenvedhetett az autó.