Van-e a bérelt autóra biztosítás?

Ha olyan helyre megyünk nyaralni, amit érdemes kocsival bejárni, akkor járművet kell bérelnünk. Mi a teendő, ha egy car sharing által bérelt autóval balesetet szenvedünk? Van-e erre biztosítás? Kinek mennyit kell fizetnünk? Cikkünkben ezt mutatjuk be.

Nyaralni, utazgatni mindenki nagyon szeret, ám a jó nyaralás alapos felkészülést igényel. Az egyik legfontosabb kérdés, hogy mekkora távban szeretnénk mozogni, és hogy milyen közlekedési lehetőségeink lesznek? Ha például egy görög szigetet szeretnénk bejárni, akkor utána kell néznünk, hogy milyen tömegközlekedési lehetőségeink vannak. Ha azt tapasztaljuk, hogy nagyon nehéz buszozgatni a szigeten, akkor bizony érdemes autót bérelni (már ha nem autóval érkeztünk). Autóbérlésre hosszú időn keresztül csak úgy volt lehetőségünk, hogy besétáltunk egy szalonba, kiválasztottuk az autót, kifizettük a hatalmas kauciót, értékes idő ment el a hosszadalmas papírmunkával, mire körülményesen megkaptuk a kulcsokat. Ezzel a megoldással még ma is nagyon sokan élnek, azonban látnunk kell, hogy egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a car sharing, azaz az autómegosztó szolgáltatások (ilyen például a MOL Limo vagy a GreenGo). Ezeknek – melyek főleg a nagyobb városokban érhetők el – az a koncepciója, hogy perc alapon bérelhetünk autót. Letöltünk egy alkalmazást, megadjuk a személyes adatainkat, beszkenneljük a jogosítványunkat és a kért dokumentumokat. Ezután a rendszer ellenőrzi, hogy minden rendben van-e, és már használhatjuk is az appot. A városban autók parkolnak, mi pedig egy számunkra szimpatikusat kiválasztunk, kinyitjuk a telefonunkkal, és vezetni kezdjük. Épp úgy, mint a roller- és biciklibérlések során, ebben az esetben is az alkalmazás számolja a perceket, hogy mennyi ideig használtuk az autót, így amikor megérkeztünk a célunkhoz és kiszállunk a kocsiból, akkor az applikáció automatikusan levonja a számlánkról a használati díjat. Láthatjuk tehát, hogy ez a módszer jóval egyszerűbb, gyorsabb és gördülékenyebb, mint bemenni egy szalonba és autót bérelni. Takarékosabb is tud lenni olyan szempontból, hogy nem kell fizetnünk a biztosítását, és nem kell gondoskodnunk a karbantartásról. Jogosan merülhet azonban fel bennünk az a kérdés, hogy mi történik akkor, ha valamilyen balesetet szenvedünk egy ilyen kocsival? Lehetünk vétkes vagy elszenvedő felek, a kocsiban akkor is kár keletkezett. Ilyenkor mi a teendőnk? Hiszen nem kötöttünk biztosítást. Értesítenünk kell valakit? Mennyit kell fizetnem a javításra? Mutatjuk!

Van-e ezekre az autókra biztosítás?

Mielőtt bérbe vennénk egy autót, legyen az az első, hogy elolvassuk az autómegosztó általános szerződési feltételeit. Ebben mindenképpen ki kell térnie arra, hogy az autót milyen biztosítás védi, kár esetében kit kell értesíteni, és mikor milyen körülmények között mekkora büntetést kell fizetnünk. Azt azonban már az elején le szeretnénk szögezni, hogy minden car sharing során bérbe vett autó rendelkezik biztosítással. Nincs tehát olyan, hogy úgy ülünk be egy kocsiba, hogy arra nincs biztosítás kötve. Ez persze nem jelenti azt, hogy ha valamilyen balesetet okoztunk (vagy szenvedtünk), akkor – mintha mi sem történt volna – egyszerűen tovább sétálunk és otthagyjuk a kocsit, mert a helyzet ennél jelentősen bonyolultabb. Ha ugyanis a bérautóban valamilyen kár keletkezik, akkor nekünk ezért vállalnunk kell a felelősséget. Meg kell néznünk, hogy ki volt a vétkes fél, milyen körülmények között történt a baleset, s ennek alapján önrészt kell fizetnünk a javításhoz. Az önrész mértéke, és annak kifiezetésének módja autómegosztónkként változó. Vannak olyan cégek, amelyek mindig fix összeget kérnek el ilyen esetekben, de olyan is van, hogy a kér összegének valahány százalékát kérik el. A GreenGo appnál például az a szabály, hogy amennyiben a kár meghaladja a 300 ezer forintot, akkor a kárösszeg 20 százalékát ki kell fizetnünk. Itt azonban nem mindig állhatunk meg, ugyanis akár egyéb adminisztrációs költségek is a nyakunkba szakadhatnak. Fontos tudni, hogy önrészt akkor is kell fizetni, ha a baleset során más autó nem sérült meg (ha nem okoztunk a másik autóban kárt), azonban az általunk bérelt autóban kár történik. Így tehát ha parkolás közben meghúzzuk az autó oldalát, vagy véletlenül nekimegyünk valaminek, aminek hatására horpadás keletkezik, akkor az ezek javítási költségeibe is be kell szállnunk. 

Vannak emellett súlyosbító tényezők is. Ha például kiderül, hogy ittasan szálltunk be a bérelt autóba vezetni, és úgy okozunk balesetet vagy úgy teszünk kárt az autóban, akkor sokkal mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni. Így ugyanis bírságot kell fizetnünk a car sharing cél felé, akár a hatóságok felé is, ugyanakkor az autó javítási költségeinek egésze is ránk száll. 

Mit tegyünk, ha megtörténik a baleset?

A fentiekből kiderült tehát, hogy felelősségteljesen kell beülnünk az autóba, ugyanis komoly anyagi következményekkel kell szembenéznünk, ha valamilyen kár keletkezik a kocsiban. De mit kell tennünk, ha olyan balesetbe keveredünk a bérelt autóval, amelyben nem történt személyi sérülés? Ha egy közúti balesetben személyi sérülés történik, akkor ha törik, ha szakad, mentőt kell hívnunk, hogy megvizsgálják, nem komoly-e a baj. Ha nincs személyi sérülés, akkor ki kell hívnunk a rendőrséget, hogy felvegyék a balesetről a jegyzőkönyvet. A hatóság emberei azt is meg tudják állapítani, hogy ki a felelős a balesetért, osztott felelősség esetében pedig azt, hogy ki milyen mértékben hibázott. Ha a rendőrok végeztek, akkor mindenképpen fel kell hívnunk a car sharing szolgáltatót, és tájékoztatunk kell az eseményekről. Hogy pontosan milyen telefonszámot kell hívnunk, azt vagy az applikáción belül láthatjuk, vagy az általános szerződési feltételekben írták le. Amikor felhívjuk azügyintézőt, ő részletesen fog tájékoztatni bennünket arról, hogy mi a további teendőnk. 

Fedezi-e ezt az utasbiztosítás?

Utasbiztosítást elsősorban azért kötünk, hogy ha külföldön valamilyen káresemény ér bennünket, akkor megkapjuk a megfelelő anyagi támogatást. Érvényes ez arra, hogy ha megsebesülünk vagy megbetegszünk, és orvosi ellátásra van szükségünk, akkor a biztosító állni fogja ennek költségeit. Vagy ha ellopják a poggyászunkat vagy kirabolnak bennünket az utcán, akkor a biztosító fedezze a minket ért károkat. Értelemszerűen felmerül a kérdés, hogy a biztosítás kiterjed-e az autóbérlésre is, hiszen ez is az utazás szerves részét képzi. Sajnos azonban el kell keserítenünk nyájas olvasóinkat, ugyanis az utasbiztosítás nem terjed ki a bérautókban keletkezett károk fedezésére. Ha kölcsönző cégtől béreljük az autónkat, akkor az esetek túlnyomó többségében a bérleti díjban már benne van egy alapvető biztosítási díj. Azt azonban érdemes megkérdezni a cégtől, hogy mi mindent tartalmaz ez a biztosítás. Az autó bérlésének alapdíja alapvető biztosítási elemeket szokott tartalmazni, az extra szolgáltatásokért pedig pluszt pénzt szoktak kérni. Tehát ha például lopásra vagy törésre szeretnénk biztosítást, akkor ezt külön kérni kell – és persze külön fizetni is kell érte.

Az autókölcsönzők hajlamosak teljeskörű biztosítást a nyakunkba sózni, amely olyan elemeket is tartalmaz, amelyeknek semmi köze a kocsikhoz. Sokszor például belekalkulálják a poggyászlopás és a balesetre szóló biztosításokat is. Ám amennyiben az utasbiztosításunk ezeket a tételeket már fedezi, akkor ne fizessünk duplán, ezt egyszerűen vegyük ki a kölcsönző által kínált konstrukcióból!