Az Európai Bizottság új, az eddigieknél szigorúbb intézkedések bevezetését javasolja az ittas vezetés visszaszorítására.
A bizottság legfrisebb adatai alapján Európa közúti halálozásainak mintegy negyede történik alkoholos állapotban történő vezetés miatt, tehát az előzetes alkoholfogyasztás a végzetes baleseteknek a második leggyakoribb oka. Mindazonáltal a balesetek pillanatában csupán a gépjárművezetők 1%-ának véralkoholszintje haladja meg, vagy éri el azt a 0,5 g/l-es mértéket, amellyel a biztonságos közlekedés során elengedhetetlen képességek már romlanak. A baleseti kockázat és a halálos kimenetelű közúti balesetek esélyének kétszázszorosára emelkedése a vér 0,8 g/l-es alkoholtartalma esetén 2,7-szeresére, míg 1,5 /l-es alkoholtartalom esetén 22-szeresére nő.
Az ittas vezetés elleni küzdelem több évtizede tart, a szabályok folyamatos szigorítása nemzetközileg folyik. A leghatásosabb intézkedésnek az elektromos légalkoholmérők alkalmazásának bevezetését tartják, mely az 1970-es években történt. Továbbra is magas azonban az ittas gépjárművezetők száma, ezért visszaszorításukra az Európai Bizottság javaslata a további beavatkozások megtétele.
Az Európai Bizottság tervezett javaslatai az ittas vezetés visszaszorítására
Egy ilyen tervezett központi intézkedés az, hogy a jogszabály által engedélyezett véralkoholszint értékét 0,5 g/l értékre csökkentenék általánosan, ugyanakkor zéró tolerancia lenne a kezdő gépjárművezetőkkel szemben.
További szigorítások is tervbe vannak véve, például korlátoznák az alkoholos italok elérhetőségét, legfőképpen a fiatal és kezdő gépjárművezetők számára. Ezt az alkoholtartalmú italoknak például az útmenti vendéglátóegységekben, pihenőhelyeken és benzinkutakon történő értékesítésének tilalmával, valamint az alkoholvásárlás korhatárának megemelésével tervezik elérni.
Ilyen szigorítások lennének még a valamennyi, nem csak gyaníthatóan ittas gépjárművezetővel szemben találomra történő, légvételi tesztek alkalmazása, valamint véletlenszerű közúti tesztek végzése több alkalommal, különös tekintettel az olyan helyekre, valamint azokra az időpontokra, ahol és amikor nagyobb a valószínűsége az ittas vezetés előfordulásának.
Járművezetői képzéssel kombinálnák az alkoholszondás indításgátló felszerelését minden olyan gépjárművezető autójába, aki visszaeső ittas járművezető vagy első alkalommal tettenért, súlyosan ittas állapotú járművezető.
Mindemellett az eddiginél nagyobb hatékonyságú közlekedésbiztonsági oktatási programok és kampányok indítását tervezik, melyek tudományos kutatásokon alapulnának és korosztálytól függetlenek lennének.