A korábban különböző betűjelekkel ellátott ideiglenes rendszámok helyett ma már egységes I rendszámokat kapnak azok a járművek, amelyek eddig E, M, P, SP vagy Z rendszámokkal közlekedtek.
Az ideiglenes rendszámtípusokat 2022 nyaráig különböző betűjelekkel látták el. Az E rendszám arra az időszakra szolgált, amíg megtörtént a jármű származás-ellenőrzése. M betűjelű rendszámot kaptak közúti közlekedéshez a lassú járművek és a mezőgazdasági gépek. A legismertebb ideiglenes rendszám a P betűjelet viselő próbarendszám volt azon járművek részére, amelyek még nem lettek forgalomba helyezve. SP rendszámmal ritkábban lehetett találkozni, ugyanis ez a versenyautók közúti forgalomban történő ideiglenes közlekedéséhez kellett. A Z betűjelű rendszámot kiviteli céllal lehetett igényelni olyan járművekre, amelyet az ország területéről külföldre akartak vinni. Ezek a rendszámtípusok továbbra is léteznek, csak már egységesen I jelölést kapnak. Ennek ellenére az egyes rendszámtípusok esetében az eljárásrend továbbra is különböző.
Az ideiglenes rendszámok típusai
Belföldi ideiglenes rendszámra az Európai Unión kívülről származó járművek származásellenőrzési időszakára van szükség, ugyanis ez az eljárás akár hónapokba is telhet. Ezzel a rendszámtípussal a jármű kizárólag Magyarországon közlekedhet. A rendszám kiváltásának feltétele a honosítási eljárás vagy magyarországi műszaki vizsgálat, illetve a kötelező biztosítás megléte.
Kiviteli rendszámra azoknak a járműveknek van szükségük, amelyeket Magyarországon vásároltak meg, azonban külföldön fognak értékesíteni. Kizárólag magyarországi bejelentett lakcímmel nem rendelkező magyar állampolgárok vagy külföldi állampolgárok, illetve külföldi cégek igényelhetik ezt a rendszámtípust.
Próbarendszámot egyéni vállalkozó vagy cég igényelhet, abban az esetben, ha gépjárművek gyártása, javítása vagy kereskedelme a fő tevékenységi köre. Ezzel a rendszámmal a jármű közlekedhet még azelőtt, hogy a forgalomba helyezése megtörténne, ami szükséges például akkor, ha a vásárló próbakört szeretne tenni vele, vagy ha tesztelni akarják. Ez indítási napló használatával tehető meg akkor, ha a jármű műszaki állapota alkalmas arra, hogy részt vegyen a közúti közlekedésben. Próbarendszámmal ellátott járművel kizárólag az arra jogosult személy, illetve ennek a személynek az alkalmazottja közlekedhet, és csak országhatáron belül. Emellett a járműnek rendelkeznie kell kötelező biztosítással – ez feltétele a próbarendszám igénylésének.
Az I rendszám igénylésének menete
Az ideiglenes rendszámok kiadása kérelemre történik a közlekedési igazgatási hatóság által, azonban, mivel az eljárás bonyolult (a szükséges dokumentumok összetettek, ahogy a feltételek is), ügyintézési díj ellenében erre szakosodott cégek segítenek ebben, elvégezve az adminisztrációs feladatokat és magát az igénylést. Fontos tudni, hogy a kérelem benyújtásakor, a szóban forgó rendszámtípushoz kapcsolódó dokumentáció hiánytalan benyújtásán kívül, a rendszámra való jogosultságot is igazolni kell.
Belföldi ideiglenes rendszám igénylésekor szükséges a tulajdonjog igazolása számlával vagy adásvételi szerződéssel, és ha a dokumentum magyar nyelven nem áll rendelkezésre, hiteles fordításra lesz szükség. Kiviteli rendszám esetében attól függ, hogy milyen dokumentumok kellenek majd a kérelem benyújtásához, hogy az igénylő természetes vagy jogi személy, illetve, hogy forgalomba helyezett járműről van-e szó. Próbarendszám esetén a kötelező biztosítás ajánlatát vagy kötvényét, illetve a cégkivonatot kérhetik.
Mennyibe kerül egy I rendszám?
Az ideiglenes rendszámok költsége és érvényességi ideje nem egyforma, és a rendszám költségéhez még hozzá kell adni a járulékos kiadásokat, amilyen például a hiteles fordítás vagy a kötelező biztosítás díja.
A maximum 6 hónapos érvényességű belföldi ideiglenes rendszám 17 550 forintba kerül, illetve kapcsolódó kiadás még az ideiglenes forgalomban tartási engedély 6 ezer forintos költsége. A származásellenőrzés díja 14 715 forint.
A kiviteli rendszám 30 napig érvényes, a 2 db rendszámtábla 17 550 forintba kerül. Amennyiben 1 db rendszámtábla szükséges, például motorkerékpárok esetén, az ár 11 475 forint, az ideiglenes forgalmi engedély díjával ilyenkor is számolni kell. Ehhez hozzájön még a jármű forgalomból történő ideiglenes kivonásának 3105 forintos költsége akkor, ha a magyar rendszámú jármű forgalomba volt helyezve a kivitelt megelőzően.
A próbarendszám 1 évig érvényes, az indítási naplóval együtt 47 925 forint a költsége, amihez hozzá kell adni az ideiglenes forgalmi 6000 forintos költségét is. Önálló munkagépek és lassú járművek esetén az ideiglenes rendszám 22 950 forintba kerül, amely tartalmazza az indítási napló árát is.
A versenyautók ideiglenes rendszámának díja 17 550 forint, ehhez hozzá kell adni még az ideiglenes forgalmi díját is.
Befejező bekezdés
Az I rendszám bevezetése egységesítette az ideiglenesen forgalomba helyezett autók korábbi P, Z, E, M, SP rendszámait. Fontos azonban megjegyezni, hogy maguk a rendszámtípusok nem szűntek meg, azaz annak ellenére, hogy a betűjel egyforma lett, a különböző esetek más és más eljárásrend alá tartoznak, és a kapcsolódó költségek sem egyformák.

