Minden, amit a műszaki vizsgáról tudni kell

Műszaki tudnivalók

Akár tetszik, akár nem, a műszaki vizsgára egy autósnak mindenképpen gondolnia kell, enélkül, illetve ennek folyamatos megújítása nélkül ugyanis nem vezethet biztonságosan az utakon.

Éppen ezért gyakran foglalkoztathat bennünket az a kérdés, hogy mi a vizsga aktuális ára, illetve hogy mire kell számítani ennek során. Összegyűjtöttünk tehát mindent, amit a műszaki vizsgáról tudni kell.

Meddig érvényes a műszaki vizsga?

A műszaki vizsga érvényességi idejére nem árt alaposan odafigyelnünk, ugyanis nem vezethetjük az autónkat akkor, ha ez már lejárt. Éppen ezért tanácsos felírni az internet alapú naptárunkba, hogy mikor jár le, hogy időben meg is tudjuk hosszabbítani. A műszaki érvényessége leginkább attól függ, hogy használt vagy új-e az autónk.

Ha új autót viszünk vizsgáztatni, akkor a műszaki vizsga érvényessége négy naptári évet fog kitenni. Abban az esetben, ha használt autót viszünk vizsgáztatni, akkor a használatbavételt követő három évben három naptári évig lesz érvényes a vizsga, e három év letelte után azonban két naptári évre adják meg ennek érvényességét. Ha olyan helyzet merülne fel, hogy még a három évnyi intervallumban vagyunk, azonban javítani kell valamit (például vonóhorog felszerelés), és emiatt újra kell vizsgáztatnunk a kocsit, akkor további három évre fogjuk megkapni a műszakit. Ha a járművünk 3,5 tonnánál nehezebb, akkor a vizsga érvényessége egy évre szól.

Nem érdemes az utolsó pillanatig halogatni a vizsgát, célszerű minél hamarabb, legkésőbb a lejárat előtt négy héttel bejelentkezni, ugyanis ha valamit javítani kellene, akkor még meg van rá az időnk, mielőtt lejárna a papír. Abban az esetben, ha a forgalmi engedély műszaki érvényességi idejének lejárta előtt maximum harminc napon belül végezzük a vizsgát, akkor a forgalmi engedély hatályának megállapításánál az új érvényességet nem az időszakos vizsgálat napjától, hanem a forgalmi engedély időbeli hatályának lejárta napjától kell számítani. 

Milyen okmányok kellenek a műszaki vizsgához?

Ahhoz, hogy a műszaki vizsgát el tudják végezni, abban az esetben, ha magánszemélyek vagyunk, el fogják kérni az okmányainkat. Éppen ezért az alábbi okiratokat mindenképpen vigyük magunkkal:

  • lakcímkártya,
  • személyi igazolvány,
  • a kocsi forgalmi engedélye,
  • a szerviz által adott formanyomtatvány, meghatalmazási adatlap.

Csak abban az esetben tudják meghosszabbítani a műszakit, ha az autóra kötöttünk kötelező felelősségbiztosítást. Bár ennek érvényességét könnyedén tudják ellenőrizni a vizsgáztatási rendszerben, előfordulhat azonban, hogy valamilyen átmeneti rendszerbeli probléma merül fel, vagy szakadozik az internetkapcsolat, éppen ezért inkább érdemes magunkkal vinni valamilyen igazolást, amivel bizonyítani tudjuk, hogy be lett fizetve (lehet ez a kötvény és a befizetési igazolás, esetleg a fedezet igazolás).

Amennyiben jogi személyként szeretnénk vizsgáztatni az autónkat, akkor a következő dokumentumokra lesz szükségünk, ezeket vigyük magunkkal:

  • a szerviz által adott meghatalmazás,
  • a kocsi forgalmi engedélye,
  • a cégkivonat, amiből elegendő általában csupán az első oldalt magunkkal vinni, illetve azt, amelyiket az adószám került feltüntetésre,
  • az aláírási címpéldány,

Ebben az esetben is érdemes magunkkal vinni a kötelező felelősségbiztosítás befizetésének igazolását, vagy a fedezet igazolását, ugyanis ennek érvényességét noha könnyedén tudják ellenőrizni a vizsgáztatási rendszerben, előfordulhat azonban, hogy valamilyen átmeneti rendszerbeli probléma merül fel, vagy szakadozik az internetkapcsolat.

Más is elviheti vizsgáztatni a kocsimat?

Amennyiben közel a műszaki lejártának határideje, mi azonban erről elfeledkeztünk és nincs módunk vagy lehetőségünk személyesen elvinni a járművünket a vizsgára, akkor megkérhetjük az egyik ismerősünket vagy hozzátartozónkat is, hogy tegye meg helyettünk. Ebben az esetben azonban meghatalmazó levelet kell írni, emellett a megahatalmazott személynek el kell vinnie a vizsgára a forgalmi engedélyben szereplő üzembentartó személyes adatait. Ha jogi személy helyett viszi el a megbízott vizsgázni a kocsit, akkor a céges azonosítót is magával kell vinnie, valamint az aláírási példányt.

Miket ellenőriznek le a vizsgán?

  • A szélvédő állapota: ezen semmiképpen nem lehet semmiféle repedés, a kőfelverődés is csak abban az esetben fogadható el, ha javítva van. Abban az esetben, ha a szélvédő repedt, akkor a vizsgának biztosan bukás lesz a vége. Ha fóliázott üvegről beszélünk, akkor minimum hetven százalékos fényáteresztő képességnek kell lennie. Természetesen csak a jóváhagyott fólia engedélyezett a felragasztáshoz, és amennyiben van az autónak pótféklámpája, akkor a fóliát azon a helyen ki kell vágni.
  • Kipufogórendszer vizsgálata: abban az esetben, ha a kipufogógáz szivárog, a kipufogó pedig korrodált, esetleg lyukas vagy kifúj, akkor a vizsgán mindenképpen bukik az autónk, és meg kell javíttatnunk, különben nem hosszabbítják meg a műszakit.
  • Rendszámtábla: ennek olyan állapotban kell lennie, hogy mindenképpen olvasható legyen. Ez azt jelenti, hogy tiszta állapotban kell állnia, épen, uniós rendszám esetében pedig csak akkor tekinthető elfogadhatónak, ha a jobb alsó sarján elhelyezték a regisztrációs matricát.
  • Sérülések, horpadások: egy-két kisebb karcolás és horpadás még nem a világ vége, de természetesen a karambolokból származó nagyobb sérülésekkel nem gurulhatunk be a vizsgára, ezeket előtte korrigáljuk!
  • Lengéscsillapítók vizsgálata: ennek eljárása általában úgy szokott kinézni, hogy a vizsgahelyen dolgozó szakemberek ráállnak a kocsival a lengéscsillapítót vizsgáló padra a kocsi első két kerekével, ez az eszköz pedig leméri a jármű tengelyterhelését. Ezt követően függőleges irányba megrázza a futóművet, és a szakemberek megvizsgálják, hogy a rázás után mennyi idő alatt és hány amplitúdóval áll vissza alapállásba a kerék. Az eredményt százalékban mutatják ki.
  • Fékvizsgálat: fontos kritérium, hogy az első és hátsó fékrendszerek majdhogynem egyformán fogjanak, ezt pedig a vizsgáztatók fékpadokon szokták ellenőrizni. A fékek közötti differencia maximum harminc százalék lehet, az üzemi- és kézifék hatásfokának is kiválóan meg kell felelnie a sikeres műszakihoz. Ellenőrizni kell továbbá azt is, hogy megfelelő állapotban vannak-e a fékpofák, féktárcsák, fékbetétek, a féksegítő, valamint a fékdobok.
  • Kötelező kiegészítések: rendelkeznünk kell elakadásjelző háromszöggel, valamint az egészségügyi csomag minden elemének érvényes szavatosságúnak kell lennie.
  • Korrózió: ha a korrózió mértéke olyan nagy, hogy egy nagyobb erő kifejtésével át lehet lyukasztani a felületet, akkor az autó a vizsgán meg fog bukni. A vizsga előtt tehát mindenképpen korrigáljuk ezeket!
  • Motorolaj, üzemanyag, hűtőrendszer vizsgálata: nagyon fontos, hogy a folyadékok ne szivárogjanak, az erős folyás is lehetetlenné teszi a műszaki meghosszabbítását.
  • Alsó átvizsgálás: ilyenkor a kocsit általában egy emelő szerkezet vagy gép segítségével megemelik, és a vizsgahely szakemberei az autó alá csúsznak, hogy leellenőrizhessék, hogy minden rendben van-e. Az egyik lefontosabb, hogy a gömbfejek ne lógjanak, valamint hogy a futómű gumialkatrészei legyenek épek, azaz ne legyenek megkopva és kiszakadva.
  • Vonóberendezés: ne legyen rajta semmiféle sérülés.
  • Műszerek, visszajelzők: a kilométeróra legyen működőképes.
  • Légzsákok, ülések, biztonsági övek: a műszerfalon semmiféle hibajelzés nem engedélyezett, a biztonsági öveknek és a légzsákoknak sértetleneknek, biztosítottaknak kell lenniük, az ülések pedig nem mozoghatnak.
  • Hangjelző- és fényberendezések: a kürtnek szólnia kell, az indexnek sárgán kell villognia, és minden lámpa működjön, még a ködlámpa is.
  • Gumiabroncsok, felni: minden keréknek természetesen ugyanakkorának kell lennie, és nem lehetnek kopottak, sérültek. A borták mélységének meg kell haladnia az 1.6 mm-t.

Milyen típusú hibák vannak?

  • Kisebb hibák: az autó átment a vizsgán: ebben az esetben az autón vannak kisebb hibák, de ezek olyan kicsik, hogy nem veszélyeztetik sem a sofőr, sem a többi autós életét, és a környezetet sem. Mivel az előírásoktól csak kicsit tér el, ezért átment a vizsgán, ám ezeket a kis hibákat érdemes minél előbb javíttatni. Közúti forgalomban nem jelent veszélyt. Ilyen kisebb hiba lehet, hogy a folyadékszint kicsivel a minimum alatt van, vagy ha deformálódott az ablaktörlő lapát.
  • Komoly hibák: csak átmeneti műszaki érvényességet kapunk: ebben az esetben a hibák olyan súlyosak, hogy veszélyesnek számít autónk a forgalomban. Ennek okán – mivel az előírtaktól jelentősen eltérnek az autónk által mutatott eredmények – meghosszabbítják a műszaki érvényességet, de csak két hónapra. Ez az idő arra elég, hogy elvigyük javíttatni a kocsit, és utána újra vizsgáztassuk le. Ilyen hiba lehet például a helytelenül rögzített rendszámtábla, vagy a nagyon kopott féktárcsa vagy fékdob.
  • Veszélyes hibák: az autó megbukott: ezek olyan hibák, amik azonnali veszélyt jelentenek a forgalomban vagy a környezetre, éppen ezért egyáltalán nem hosszabbítják meg az autó műszaki engedélyét, hogy semmiképpen ne okozzon balesetet. Ilyen veszélyes hiba többek között, ha a fékpedál túl nagy holtpedállal rendelkezik.