Sokszor még a kereskedők sem tudják pontosan, hogy mely általuk forgalmazott elektromos járművekre kötelező biztosítást kötni, holott akadnak olyan elektromos közlekedési eszközök is, amelyek használata vezetői engedély meglétéhez kötött.
Napjainkban meglehetősen népszerűek az elektromos kerékpárok, ami nem csoda, hiszen használatuk számos előnnyel jár. E közlekedési eszközök kis helyen elférnek, fenntartásuk költséghatékony és még a környezetet is kímélik. Az utóbbi években az elektromos kerékpárok teljesítménye egyre nagyobb, és azok a járművek, amelyekkel magasabb sebességgel lehet közlekedni, vagy akár fizikai erőkifejtés nélkül is lehet utazni rajtuk, a KRESZ alapján már nem minősülnek kerékpároknak, mivel azokat maximum 300 W-os motor hajthatja. Az ennél nagyobb teljesítményű elektromos járművek már a segédmotoros kategóriába tartoznak, és bizony rájuk is – csakúgy, mint a robogókra – kötelező biztosítást kötni.
Nem egyértelmű a szabályozás
Egyre több típusú és számú mikromobilitási eszköz jelenik meg a piacon, amivel a KRESZ nem igazán tud lépést tartani. Azzal, hogy az elektromos rollerekre kötelező biztosítást kötni, valami elindult, azonban a részletekre is kiterjedő szabályozás egyelőre nem várható. Hasonló a helyzet egész Európában az elektromos járművekre vonatkozó szabályok meghozatala terén. Van olyan ország, ahol közutakon elektromos kerékpárral nem lehet közlekedni, egyes helyeken pedig a kisteljesítményű járművek használata is jogosítványhoz kötött. Magyarországon vélhetően az új KRESZ tartalmazza majd a megfelelő szabályokat.
Kötelező biztosítás elektromos kerékpárokra
Csak azokra az elektromos kerékpárokra kell biztosítást kötni, amelyek segédmotoros kerékpárnak minősülnek, azaz azokra, amelyek 300 W-nál nagyobb teljesítményűek, vagy 25 km/óránál nagyobb sebességre képesek, vagy tekerés nélkül is működnek. E három feltétel közül már egy teljesülésénél segédmotoros kerékpárnak minősül az adott jármű, és ebben az esetben meg kell rá kötni a kötelező biztosítást. Amennyiben a járművel tekerés nélkül is lehet haladni, akkor már a bukósisak is kötelező rá, illetve kizárólag minimum AM kategóriás vezetői engedéllyel lehet vele közlekedni.
Mi a teendő a vásárló nem megfelelő felvilágosítása esetén?
Előfordulhat olyan helyzet, hogy úgy vásárol meg valaki egy elektromos kerékpárt, hogy nem tudja, hogy kötelező rá biztosítást kötni, illetve, hogy a használatához vezetői engedély szükséges, és ezek csak később derülnek ki. Ebben az esetben, ha a vevő rendelkezik B kategóriás jogosítvánnyal, akkor azzal vezetheti az elektromos kerékpárt, csupán a bukósisakot kell megvásárolni hozzá, valamint megkötni a járműre a kötelező biztosítást. Amennyiben azonban a vásárlónak nincs vezetői engedélye, lehetősége van ahhoz a kereskedőhöz fordulnia, ahol a kerékpárt megvásárolta, és kérni a jármű visszavételét vagy cseréjét egy alacsonyabb teljesítményű járműre. Az, hogy a visszavásárlás vagy a csere megtörténik-e, a kereskedő jóindulatán múlik, ezért célszerű még az elektromos kerékpár megvásárlása előtt tájékozódni a kiszemelt kerékpár tulajdonságairól és a rá vonatkozó szabályozásokról.