Általában minden gépjármű kesztyűtartójában megtalálható a baleseti bejelentő nyomtatvány – közismertebb nevén kék-sárga kárbejelentő lap vagy betétlap –, amely egy Európa-szerte egységes nyomtatvány, és abban segít, hogy egységesen és precízen legyenek rögzíthetők azok a károk, amelyek érintik a kötelező biztosítást.
A kárbejelentő lap kitöltése nem kötelező, azonban használatával a kárrendezés egyszerűbbé és gyorsabbá válik. A papírboltokban beszerezhető, vagy a biztosítótársaságok honlapjairól letölthető dokumentum – mivel azon az európai országokban minden egységes, az elrendezés és a tartalom is – Európán belül bárhol kitölthető a magyar nyelvű nyomtatvány alapján. A baleseti bejelentőlapot online is ki lehet tölteni a Magyar Biztosítók Szövetségének E-kárbejelentő alkalmazásán keresztül.
Mikor kell kitölteni a kárbejelentő lapot?
Ajánlott a betétlapot a baleset után rögtön, a helyszínen kitölteni, azonban előfordulhatnak olyan helyzetek, például sokkhatás vagy személyi sérülés, amikor erre nincs mód. Ebben az esetben a biztosítótársaság felé történő kárbejelentés idejére már célszerű a nyomtatványt kitölteni, de lehetőség szerint ez minél hamarabb történjen meg, hogy az apró, de akár fontos részletek ne merüljenek feledésbe. Fontos tudni, hogy a rendőrség által kiállított jegyzőkönyv nem helyettesíti a kárbejelentő nyomtatványt.
Hogyan kell kitölteni a kárbejelentő lapot?
Célszerű ismerni a kárbejelentő lap tartalmát – mivel számos információ és adat megadása szükséges –, hogy egy esetleges éles helyzetben a kitöltés már gördülékenyen menjen. Fontos, hogy a beírt adatok és információk minél pontosabbak legyenek, és hogy minden információ, amely a kárrendezéshez szükséges, meg legyen adva.
A nyomtatvány kitöltése meglehetősen egyszerű, azt minden félnek ki kell töltenie, aki érintett a balesetben, és fontos, hogy minden érintettnél legyen belőle egy példány. A kárbejelentő lapot annyi példányban kell kitölteni, ahány jármű érintett a balesetben. Ebben az esetben közös nyomtatványt kell kitölteni azokra a járművekre vonatkozóan, amelyek érintkeztek a balesetben, de a nyomtatvány megjegyzés rovatában, illetve a rajzon a résztvevők számát és helyzetét célszerű feltüntetni. Lényeges tudni, hogy amennyiben az érintett felek már aláírták a kárbejelentő lapot, és mindenki megkapta a maga példányát, a nyomtatvány tartalmán módosítani tilos. A károkozás tényét nem kötelező a nyomtatványon elismerni egyik félnek sem, azonban megkönnyíti és meggyorsítja a kárrendezés folyamatát, ha ez megtörténik. A baleset bekövetkezését követően ajánlatos fotókat, videókat készíteni a helyszínről, valamint a balesetben érintett járművek sérüléseiről, illetve, amennyiben tanúk is vannak, célszerű elkérni és felírni az elérhetőségeiket.
Mi történik a kárbejelentő lap kitöltése után?
A nyomtatványt kitöltve és aláírva el kell juttatni a károkozó biztosítójához. A károsult ezt 30, a károkozó pedig 5 napon belül teheti meg, azonban célszerű minél hamarabb bejelenteni a kárt, hogy a káreljárás időben megkezdődhessen. Amennyiben a balesetről rendőrségi jegyzőkönyv is készült, csatolni kell azt is a nyomtatvány mellé. A Magyar Biztosítók Szövetségének E-kárbejelentő honlapján vagy alkalmazásán keresztül is megtörténhet a kárbejelentés, amelyet a rendszer automatikusan továbbít a megjelölt biztosítótársaság felé. A kárbejelentés után egy kárszakértő felméri a kárt, és a járművek sérüléseinek ellenőrzése után megállapítja a felelős személyét.
Kell-e rendőrt hívni közlekedési baleset esetén?
Amennyiben közlekedési baleset történik, a kárbejelentés menetének ismeretén túl azt is tudni kell, hogy mely helyzetekben szükséges a rendőri jelenlét. Rendőrt kell hívni akkor, ha a baleset helyszínén az érintett felek egyike sem ismeri el a felelősségét, illetve abban az esetben is, ha a baleset következtében történt személyi sérülés, még akkor is, ha a sérülés apró, súlyosabb sérülés esetén pedig értelemszerűen mentőt is kell hívni. Amennyiben a balesetben külföldi rendszámú jármű is érintett, szintén szükséges a rendőri jelenlét, illetve célszerű akkor is rendőrt hívni, ha kettőnél több jármű szenvedett balesetet, mivel ilyen esetekben a felelősség megállapítása nehezebb feladat lehet.