Mikor éri meg a casco?

Számos előnye van annak, ha saját autóval rendelkezünk, hiszen gyorsabban és kényelmesebben eljuthatunk oda, ahová szeretnénk, ráadásul nem kell a tömegközlekedési eszközök menetrendjéhez sem alkalmazkodnunk. A saját autó azonban számos extra kiadással is jár – magasan vannak a benzinárak, fizetnünk kell az adót és a kötelező felelősségbiztosítást; ki akarnak mindezek mellett még a cascóért is fizetni? Mutatjuk, kiknek érdemes!

Mi is az a casco pontosan?

Szinte minden autós tudja, mi is az a casco, mire szokás megkötni, és milyen károkat fedez, az azonban nem olyan egyértelmű, hogy meg is kötjük-e. A kötelező felelősség biztosítást megkötjük, hiszen kötelező. Persze elismerjük azt is, hogy ha balesetet okozunk, akkor akár roppant nagy összegeket is ki kellene fizetnünk, ha ezt a biztosítást nem fizetnénk. A casco azonban egy opcionális biztosítás, amelynek fedezete sokkalta széleskörűbb. A casco a saját autónkban keletkezett károk megtérítését vállalja, míg a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás – helyettünk – annak a kárát téríti meg, akinek mi okozunk kárt. Ebből eredően a kötelező biztosítás alapján akkor fizet a biztosító, ha egyértelműen mi voltunk a hibásak, míg a casco esetében mindegy, hogy ki volt a hibás. Így tehát a cascróra akkor is lehet számítani, amikor a káresemény nem köthető személyhez, hanem például valamilyen természeti csapáshoz (vihar, hó, esetleg felcsapódó kavics).  A két biztosítási forma azonban egyetlen kárügynél is összekapcsolódhat: ha valaki nekünk okoz kárt, akkor a kártérítésre jogosultak lehetünk a károkozó kötelező biztosítása alapján is, illetve a saját cascónk alapján is (ugyanakkor persze nem vehetünk fel kétszeres kártérítést). Bevett szokás, hogy ilyenkor a saját biztosítónkkal előzetesen, a casco kereteiból megjavíttatjuk az autónkat, és az általában sokkal lassabb, körülményesebb, kgfb-t intéző biztosítóval utólag számolunk el a költségeket. 

Érdekességként jegyezzük meg, hogy a casco szó eredete a mai napig megoldatlan rejtély. Ha felcsapjuk a Magyar nyelv történeti-etimológiai szótárát, nem fogunk szócikket találni a cascróra, mindazonáltal feltételezések vannak. Izgalmas felvetést nyújt egy spanyol etimon-elképzelés, amely szerint a spanyol ’sisak, hajótest’ eredetre vezethető vissza a szó. Amennyiben ezt az eredetet elfogadjuk, úgy a szó a harc közbeni védelemre utal. Kevésbé kreatív elképzelés szerint az angol casuality and collision (sérülés és ütközés) összeolvadásából jött létre. Az azonban talán nem is olyan releváns, hogy mi a szó etimológiája; fontosabb, hogy milyen védelmet biztosít a számunkra, és hogy milyen kiadásoktól ment meg. 

Kik szokták megkötni a cascót?

Fentebb tehát jeleztük, hogy a casco általában csupán opcionális, ez azonban nem mindig van így. Vannak olyan helyzetek, amikor a casco nem választás kérdése, hanem elő van írva, hogy ennek megkötése kötelező. Ez általában azokban az esetekben fordul elő, amikor a kocsi fedezetként van jelen egy szerződésben, vagy nem képzi a tulajdonunkat, csak használjuk. Ilyen lehet többek között az olyan szituáció, amikor lízingeljük az autót – mivel ilyenkor csupán üzembentartók vagyunk, így kötelesek vagyunk cascót kötni, hogy ha valami történik, akkor biztosan fedezve legyen a kár. Ha pedig hitelre veszünk egy autót, abban az esetben a megvásárolt autó a fedezet, azaz ha nem vagyunk fizetőképesek, nem tudjuk törleszteni a bank számára a tartozásunkat, akkor a bank ezt fogja elvenni tőlünk. Így tehát a pénzintézet érdekében az áll, hogy a lehető legjobb állapotban kerüljön megőrzésre a kocsi legalább a futamidő végéig, éppen ezért általában kötelezővé is teszik a cascót. Az sem lenne kedvező a lízingelő cég vagy a hitelintézet számára, ha a kocsit ellopnák, megkárosítaná a vihar vagy egy szélvédőre csapódó kő, ezeket a károkat azonban a casco fedezi.

Nemcsak azok szokták azonban ezt megkötni, akiknek kötelezően előírja a bank vagy a lízingelő cég. Ha ugyanis saját zsebből tízmilliókat kifizetünk egy új autóra, vagy sok pénzt kifizetünk egy újszerű ám használt autóra, akkor még érezzük a pénzügyi súlyát az adásvételnek, és mindent meg szeretnénk tenni annak érdekében, hogy az autónk épségét megőrizzük, és ha valamilyen káresemény történik, akkor bizonyosan megtörténjen a kártalanítás. Éppen ezért azok is meg szokták kötni, akik sok pénzt kifizetnek az autóra, hiszen egy véletlen baleset vagy szerencsétlenség miatt senki nem szeretne még több pénzt kiadni. 

Kik nem szokták megkötni a cascót?

A tapasztalat azt mutatja, hogy amennyiben egy idősebb, kevésbé jó állapotú autót veszünk meg kisebb összeg ellenében, akkor már nem szokásunk megkötni a cascót. A megkötés fokmérője általában a gyári garancia érvényessége. Ha az autóra még érvényes a gyári garancia, akkor a használtautó vásárlója valószínűleg megköti a cascót. Ha azonban már lejárt, akkor a cascróra sem fog igényt tartani. Pedig csupán annak alapján mérlegelni ezt a biztosítást, hogy hány éves az autó, mennyit fizettünk érte, és van-e még rá gyári garancia, igen nagy vétek – ennél sokkal komplexebbnek kell lennie ugyanis a számításnak. 

Mikor éri meg megkötni a biztosítást?

Minden ember a lehető leggazdaságosabb döntést szeretné meghozni. Senki nem szereti elvesztegetni a pénzét, amivel együtt jár az is, hogy senki nem szeret fölösleges kiadásokba bocsátkozni, és ugyanazért a termékért nem szeretünk több pénzt fizetni. Ennek mércéjével kell kiszámolnunk, hogy mikor éri meg a casco. Pusztán pénzügyi szempontból úgy számíthatjuk ki, hogy megéri-e megkötnünk az extra biztosítást, hogy figyelembe vesszük, hogy a bizonyos körülmények és adatok hogyan aránylanak egymáshoz. Ha nagyobb a kockázat, mint a biztosítás díja, akkor meg kell kötnünk a cascót. Ha nagyobbat bukunk az esetleges káreseményen, mint amekkorát a biztosítás befizetésén, akkor sem kérdés, hogy megkössük-e. 

Most pedig nézzük meg, hogy milyen körülményeket érdemes alaposan figyelembe venni a döntés meghozatalában!

  • Mennyire vagyunk gyakorlott sofőrök? A tapasztalat azt mutatja, hogy minél gyakorlottabbak vagyunk, annál nagyobb biztonságban van az autó. Éppen ezért ha még kezdő sofőrök vagyunk, vagy esetleg ha szeretünk dinamikusabban (esetleg veszélyesebben) vezetni, akkor mindenképpen meg kell kötnünk a cascót. Ha azonban óvatosabban vezetünk és tapasztaltabbak vagyunk, akkor arányaiban annyival kevesebb szükségünk van rá. 
  • Mennyit szeretnénk használni a kocsit? Ha évente sokat, akkor nagyobb a kockázat is arra, hogy elhasználjuk az autót, vagy valamilyen baleset éri. Arányaiban nézve minél többet használjuk egy évben a kocsit, annál jobban megéri a casco. 
  • Nagyvárosban vagy vidéken kívánjuk használni az autót? A nagyvárosokban – és különösen a fővárosban – ugyanis fokozottabb veszélynek van kitéve az autó: nagyobb az esély arra, hogy koccan, hogy baleset éri, hogy meghúzzák az oldalát, hogy valaki szórakozásból megrongálja. Természetesen a környék sem mindegy: ha olyan környezetben élünk, ahol nagyobb a bűnözés száma, akkor ne habozzunk megkötni a cascót!
  • Milyen gyorsan szoktunk vezetni? Ha ugyanis gyorsabban szeretjük róni az utakat, akkor értelemszerűen a kockázat is nagyobb, így nagyobb szükségünk van a cascóra. Ráadásul így nagyobb az esély arra is, hogy egy felverődött kő kárt tesz a szélvédőnkben, amely javítása komoly összegekbe kerülne. 

Ez utóbbival kapcsolatban azt is érdemes megjegyezni, hogy a casco személyre szabható. Fókuszálhatunk például arra, hogy jobban fedezze a lopást vagy a szélvédőben keletkezett károkat (tehát hogy ezt kevesebb önerővel vagy akár önerő nélkül térítsék meg). Sőt, olyat is lehet tenni, hogy a cascót csak lopásra vagy törésre kötjük meg. Ezt nevezzük szűkített cascónak, amelynek a díja is alacsonyabb természetesen.

Mindezekből jól látható, hogy alapvetően a kor csupán egy szám: a kérdés az, hogy mekkora az autó értéke. Amennyiben még mindig többmillió forintot ér, akkor nem érdemes casco nélkül róni vele az utakat, hiszen az esetleges kár nagyobb lehet, mint amekkora biztosítási díjat befizetünk. És hiába idősebb egy autó; amennyiben gondosan vigyáztunk rá, megkíméltünk, rendszeresen szervizeltük, akkor jobb állapotban kell, hogy legyen, mint a legtöbb kortársa, azaz az értéke is nagyobb. Ebben az esetben sem szabad kételkedni: a cascót meg kell kötni.  

Miért éri meg a CASCO-t és a kötelező gépjárműbiztosítást együtt megkötni?

2012-ben nagy hírnek számított, hogy amennyiben a kötelező biztosítás mellé megkötjük a cascót is, akkor roppant nagy összeget takaríthatunk meg. Ez azonban felvet némi problémát. A legtöbb esetben a kötelező biztosítás évfordulója eltért a caaco biztosítás évfordulójától, ami azt a következményt vonta maga után, hogy nem lehetett egy időben egyszerre aktiválni a két szerződést, tehát a kedvezmény nem léphetett életbe. Emellett az is felmerülhetett mint probléma, hogy már rendelkeztünk egy kötelező biztosítással, és ahhoz kívántunk cascót kötni, de bizonyos esetben a rendszer nem fogadta el a kérelmet. Ennek az oka a leggyakoribb esetben az, hogy az adott gépjármű védelmi előírása nem volt megfelelő vagy a gépjármű kora miatt már nem lehetett rá szerződést kötni.

Ezzel szemben azok az ügyfelek, akik meg tudták kötni a két biztosítást, azok bizony több tízezer forintot spórolhattak meg, jellemzően inkább a casco biztosítás díjából. 

És miért pont online?

Nincs is nagyobb öröm, mint halmozni az élvezeteket! És ha a kötelező biztosítás a cascóval együtt kötjük meg az interneten, az számtalan kedvezményt von össze. Azon kívül, hogy e két biztosítás együttes megkötése már alapvetően nagy kedvezményt hoz, az interneten kötött biztosítási szerződések szinte minidig olcsóbbak, így a kedvezményes összegből is kedvezmény születik. Egyfelől megspóroljuk magunknak a sorban való várakozás idejét, ezen kívül az ügyintézés fáradalmait, de ami nyilvánvalóan a legfontosabb, a minden szerződést ismerő kalkulátorok segítségével igen sok pénzt is a pénztárcánkban tarthatunk. Gyorsan, kényelmesen és rendkívül egyszerűen bemutatják, összehasonlítják a saját biztosítási igényünkre vonatkozó, teljesen személyre szabott ajánlatait a hazai biztosítóknak.

Mindezek mellett rengeteg kedvezményt is igénybe lehet venni az online felületeken. Ilyen például az online kedvezmény, kampánykedvezmény, kármentességi kedvezmény, hűség- és partnerkedvezmények, és még lehetne folytatni a sort.

Ezek a kedvezmények nagyon sokat változtatnak a biztosítás összegén, az alapdíjakat önmagukban nem is érdemes összehasonlítani, mert a számos kedvezmény közül nagyon valószínű, hogy valamelyikre, esetleg többre is jogosultak vagyunk.

Erre kell figyelni szerződésbontásnál 

Az tehát tény és való, hogy manapság már divatozik az a szokás, hogy a kötelező biztosítást és a casco biztosítást együtt kötik meg az emberek, így a piacverseny miatt nem ritka az sem, hogy egyes társaságoknál akár 30 vagy 50 százalékos kedvezményt is kaphatunk. 

Amennyiben viszont biztosítót váltunk, akkor nem elég egyszerűen lemondani a kötelező biztosítást, a casco biztosítást is ugyanúgy le kell mondanunk.