A kötelező biztosítással rendelkező járműtulajdonosok minden évben kapnak egy úgynevezett indexlevelet, amely a következő biztosítási időszak díjáról szól, ami általában magasabb összegű, mint az aktuális biztosítási díj. Ezt az összeget nevezik indexdíjnak, maga a folyamat pedig az indexálás.
A biztosítótársaságok állománya és tarifái folyamatos vizsgálat alatt vannak, a szolgáltatások színvonalának megtartásához pedig bizonyos időközönként díjkorrekcióra van szükség. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra számos tényező hat, például a szervizek munkadíjának módosulása, az alkatrészek aktuális ára és az infláció. Mivel e tényezők általában emelkedő tendenciát mutatnak, ahhoz, hogy a megfelelő fedezet tartható legyen, emelni kell a biztosítási díjakat is. Ezt a folyamatot nevezzük indexálásnak. Az indexálás mértéke mindig változó, nemcsak évente, de jellemzően biztosítónként, sőt, biztosítási termékenként is különböző lehet. Amennyiben az infláció és az árak tartósan csökkennének, az indexdíj lehetne akár alacsonyabb is.
Régi és új szerződések közötti díjkülönbségek
Előfordulhat, hogy egy adott biztosító régebbi ügyfelének a biztosítási díja magasabb egy ugyanannál a biztosítótársaságnál szerződést kötő ügyfél biztosítási díjánál. Ez a folyamatos piaci verseny miatt fordulhat elő, melynek következtében a biztosítási díjak csökkenhetnek, és a biztosítóknak rendszeresen díjkorrekciót kell végezniük a saját kockázatbecslésüket figyelembevéve. Amennyiben például egy adott biztosítótársaságnál az azonos korosztályba tartozó, azonos típusú lakóhelyen élő szerződők csoportja kevesebb kárt okoz, erre a csoportra vonatkozóan a biztosítási díj korrigálható. Az indexdíjak azonban a meglévő állományt érintik, a szerződésekre pedig a költségek változása és az infláció hatással van, melynek következtében a biztosítási díjakat ezekben az esetekben is szükséges korrigálni.
Mi a teendő akkor, ha valaki nem fogadja el az indexálást?
A kötelező biztosítás esetében nincs lehetőség az indexált díj elutasítására, az indexált díj automatikus, azonban az évfordulós biztosítóváltás lehetőségével minden szerződő ügyfél élhet. Mivel minden biztosítótársaság esetében nagyjából azonos a kötelező biztosítás fedezete, ezért elegendő a biztosítási díjat figyelembevéve biztosítást választani, és fontos tudni, hogy akár több tízezer forint is megtakarítható az évfordulós biztosítóváltással. Erre való tekintettel rendkívül fontos tehát, hogy a biztosítási évforduló előtt az ügyfél ellenőrizze az éppen aktuális piaci biztosítási díjakat. Ez legkorábban a biztosítási évforduló előtti 60. napon történhet meg, mivel a biztosítótársaságok ekkor teszik közzé a díjaikat. Biztosítás váltására a közzétételtől számított 30 napig van lehetőség. Az aktuális biztosítás leváltása esetén a biztosítás felmondásának az évfordulót megelőző 30. napig meg kell érkeznie a biztosítóhoz.
Mi a teendő akkor, ha károkozás miatt a kötelező biztosítás díja jelentősen megnőtt?
A kötelező biztosítás következő időszakra szóló díja nemcsak az indexálás során emelkedhet, hanem károkozás esetén is a romló bonus-malus fokozat, valamint a károkozói pótdíj miatt. Nem érdemes biztosítóváltással trükközni ebben az esetben, ugyanis a kártörténeti nyilvántartásban az okozott károk szerepelnek. Ugyanakkor az évfordulós váltás akár még így is kedvezőbb helyzetet teremthet, mivel előfordulhat az, hogy egy másik biztosítótársaságnál – a biztosítónként különböző kockázatbecslések miatt – kedvezőtlenebb bonus-malus besorolás mellett is alacsonyabb díjú biztosítás köthető. A károkozás utáni első indexlevél kézhezvétele után a károkozás dátumáról és magáról a káreseményről pontosan kell nyilatkozni ahhoz, hogy a megfelelő biztosítási ajánlatok jelenjenek meg. A kárösszeg biztosító felé történő kiegyenlítése esetén is érvényesíti a biztosítótársaság a károkozói pótdíjat, melynek mértéke és alkalmazási módja ugyancsak eltérő lehet biztosítónként. Ezért is érdemes a biztosítási évfordulót megelőzően felülvizsgálni az aktuális kötelező biztosítást és megvizsgálni más piaci ajánlatokat is.