Használt autó vásárlása, illetve eladása során a jármű előélete kulcsfontosságú tényező. A kártörténeti igazolás megnevezésű dokumentummal igazolható, hogy az autónak voltak-e korábbi sérülései, biztosítási eseményei, illetve javításai.
A kötelező biztosításhoz kapcsolódó kártörténet igazolása nem az autótulajdonos feladata, mivel van központi nyilvántartás, azonban egyes esetekben fontos lehet e dokumentum beszerzése.
Kártörténeti igazolás
A kötelező biztosítás bónusz kedvezményének igénybevételéhez szükséges az érintett jármű kártörténetének igazolása. Régebben ez úgy működött, hogy az előzménybiztosító kiadta az erről szóló dokumentumot, amit a szerződő az új szerződését kezelő biztosítótársaság felé benyújtott. Napjainkban a kártörténeti adatok a Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerben szerepelnek, amelyet a biztosító bonus besorolás átvitelekor, illetve biztosítóváltáskor ellenőriz a szerződő nyilatkozata alapján. Tehát egy korábbi szerződés bónuszátvitele vagy biztosítóváltás esetén a szerződés megkötését megelőzően meg kell adni a legutóbbi, vagy a jelenlegi bonus-malus besorolást, illetve az előzőleg történt károkozások számát, amit a biztosítótársaság is ellenőrizni fog a központi nyilvántartásban, a szerződéskötést követően.
Milyen esetekben lehet szükség a kártörténeti igazolásra?
A kötelező biztosítás megkötése során számos adatot meg kell adni, így megvan az esély arra, hogy rossz rubrika lesz kipipálva, vagy elgépelés történik, ezért történhet meg az, hogy a biztosítási kötvényen nem a kalkuláció során megadott bónusz besorolás szerepel, és ezáltal a díj sem egyezik. Ez azért van, mert a biztosító a központi kárnyilvántartás alapján korrigálta a bónuszt – ez azt jelenti, hogy a helyes besorolási adat az, ami a kötvényen szerepel. Nem jellemző, de előfordulhat az is, hogy az előzményszerződést kezelő biztosítótársaság a kártörténeti adatokat nem töltötte fel, ennek következtében azok a nyilvántartásban nem szerepelnek. A kártörténeti igazolásra ilyenkor lehet szükség. Az igazolás az előzményszerződés biztosítójától igényelhető személyesen, telefonon vagy emailen. Külföldre költözés esetén is szükség lehet a kártörténeti igazolásra, ez esetben célszerű a külföldi biztosítónál megérdeklődni, hogy milyen követelményeket támasztanak a dokumentummal szemben tartalom és nyelv szempontjából, mivel az igazolással kapcsolatos követelmények országonként, de még biztosítónként is eltérőek lehetnek.
Casco kártörténeti igazolás
A Casco biztosítás kárnyilvántartása meglehetősen eltér a kötelező biztosítások rendszerétől, utóbbi ugyanis törvény által szabályozott. A Casco kárnyilvántartás esetében egységes rendszer nincs, tehát ha új autóra történik a Casco biztosítás megkötése vagy Casco biztosítást váltana az autó tulajdonosa, a kármentes évekről szóló igazolást mindenképpen be kell szereznie az összes olyan biztosítótól, ahol korábban volt ilyen biztosítása. Ez a biztosítótársaságok többségénél javarészt online is megtehető, az igazolások megigényléséhez azonban általában szükséges az adott szerződés kötvényszáma. Erre való tekintettel fontos a biztosítási szerződések megőrzése a lejárat után is. Érdemes a Casco megszűnésekor kikérni a kártörténeti igazolást, mivel előfordulhat, hogy évek múlva a biztosító már nem fogja azt kiállítani.
Hasznos dokumentum az adásvételhez
A kártörténeti igazolás nemcsak egy újabb megőrzendő dokumentum, hanem egy hasznos irat, amely eladáskor növelheti az autó hitelességét, vétel esetén pedig megóvhatja a vevőt egy esetleges rossz döntéstől.