Mi a teendő a jégverte autóval?

Igen kellemetlen felfedezés tud lenni, ha azt tapasztaljuk, hogy az autónk megsérül. A sérülések legnagyobb része karcolás szokott lenni, amelyet parkolási vagy közúti balesetek okoznak, azonban gyakran a természeti erők sem kímélik az autókat. Hogyan védekezhetünk a jégveréssel szemben; mi a teendő, ha megtörtént a baj; illetve mikor jöhetünk ki jól, ha jégverte használtautóban gondolkodunk? Ezekre térünk ki cikkünkben.

Csúnya károkat tud okozni a jégeső

Ha használtautókban gondolkodunk, gyakran nagyon jó üzleteket lehet kötni, ha a kiszemelt kocsi kicsit szépséghibás. Fiatal, nagyon jó állapotú autókat is meg tudunk venni csekély összegekért, ha valamilyen esztétikai probléma adódik vele: például meghúzták az oldalát parkolás vagy baleset közben, kissé be van horpadva az oldala… stb. Az ilyen jellegű szépséghibákat azonban nem árt komolyan venni, hiszen gyakran ami csupán egy-egy apró felszíni sérülésnek tűnik, az valójában súlyos károsodásokat rejt maga mögött. Ha például egy baleset miatt lett behorpadva az autó, akkor előfordulhat, hogy ez a baleset olyan műszaki problémákat okozott, amelyet az eladó nem vall be. Éppen ezért ha valamilyen esztétikai problémát észlelünk, mindenképpen vizsgáltassuk ki a kocsit, mielőtt belemennénk az adásvételbe! Azonban nem csupán baleset okozhat esztétikai hibát az autónak; gyakran a természeti csapások sem kímélik szeretett járművünket. Bele lehet olykor futni olyan hirdetésekbe, ahol egy igen új autót árulnak, műszakilag is kiváló, egyetlen hibája azt, hogy a jégeső nyomot hagyott rajta. Ezek általában valóban nem okoznak műszaki károkat, csupán esztétikailag árt, éppen emiatt csábító gondolat lehet jelentősen olcsóbban megvenni egy szinte tökéletes kocsit, amelynek csupán jégverési sérülései vannak. Ezeket pedig a legtöbb esetben ki is lehet javíttatni. A javítás költsége azonban nagyban függ az autó márkájától, éppen ezért nagyon észnél kell lennünk, ha ilyesmiben gondolkodunk. Cikkünk második felében azt mutatjuk be, hogy mikor és milyen körülmények között érdemes fontolóra vennünk egy jégverte használtautó megvásárlását, és mikor lehet nyereséges a vásár. 

Milyen gyakori káresemény a jégverés?

A használtautó-piacon közel sem olyan gyakori a jégeső miatt károsult kocsik száma, mint a meghúzott, horpadt autók száma, ugyanakkor akadnak. A hazai biztosítótársaságok kiadtak néhány nem hivatalos adatot, ennek értelmében évente csupán párszáz olyan esetről lehet tudni, amelynek során az autósok a CASCO terhére szeretnék esztétikailag rendbe hozni a jégeső által okozott károkat. Ha össze szeretnénk hasonlítani a többi olyan esettel, ami miatt a tulajdonosok élnek a CASCO kártérítésével, akkor azt láthatjuk, hogy a jégverés ezrelékes nagyságrendű, azaz elenyészően kevés ilyen problémát jelentenek be. Nem szabad azonban elfeledkeznünk arról, hogy Magyarországon az autósoknak csupán ötven százaléka sem köt CASCO-t, és ha meg is kötötte, nem biztos, hogy bejelenti a káreseményt. Így tehát sok olyan jégeső okozta káresemény történhet évente, amelyről nincsenek adataink, amelyek nem kerülnek bejelentésre a biztosítótársaságok felé. A hazai biztosítótársaságok úgy számolnak, hogy évente mindössze pár ezer incidens lehet a jégeső és az autók között. 

Hogyan előzhetjük meg a jégverést, és mit tehetünk, ha már megtörtént a baj?

Mint azt majd később látni fogjuk, a jégverést szenvedett autók javíttatás igen nehézkes, és gyakran nagyon költséges is. Éppen emiatt a lehető legjobb megoldás az, ha mindent megteszünk annak érdekében, hogy az autónk ne szenvedjen kárt. De mit tudunk tenni megelőzésképpen? A legkézenfekvőbb és legegyszerűbb megoldás: ha tudjuk, hogy az autónk fedetlen helyen fog parkolni hosszabb ideig, akkor nézzük meg az időjárás-előrejelzést! Ha zivataros időt mondanak, akkor érdemes valamilyen fedett helyet biztosítani. Persze sajnos nem minden környéken lehetséges, ha azonban kellőképpen elővigyázatosak szeretnénk lenni, akkor nézzünk ki a környéken egy közeli teremgarázst, hajtsunk be oda, és ha kell, inkább vegyünk egy menetjegyet, hogy az úticélunkat tömegközlekedéssel közelítsük meg. Bár így némiképpen lassabban és költségesebben érünk célba, legalább nem keletkezik többszázezer forintos kár az autón. Ami azonban fontos: ha zivataros, viharos időt jósolnak, semmiképpen ne álljunk be fa alá! A jégeső is jelentős károkat tud okozni, de ha a viharos szél megtépázza a fát, akkor a lehulló faágak sokkal súlyosabb károkat fognak hagyni az autón. 

Persze sajnos gyakran akármennyire is vagyunk elővigyázatosak, a káreset megtörténik. A jégeső által keletkezett horpadások kezelési összege jelentősen eltérő és sok tényezőtől függ. Megúszhatjuk pártízezer forinttal, de akár százezreket vagy milliókat is elkérhetnek, ha nagyobb beavatkozásra van szükség. Éppen emiatt (is) érdemes CASCO biztosítást is kötni, mégpedig olyat, amely a természeti csapások okozta káreseményekre is kiterjed. Így ugyanis a biztosítótársaság az esetleges súlyos költségeinknek egy jelentős részét átvállalhatja. 

Hogyan lehet megjavítani a jégeső által károsodott autókat?

Mint arról fentebb már beszéltünk, a jégverés nem tartozik a gyakori káresemények közé, mindazonáltal előfordulhat velünk is, hogy szembenézzünk a bajjal, akkor pedig nem árt, ha tudjuk, hogyan lehet kezelni. A jégeső miatt gyakran több ponton is horpadttá válik az autó karosszériája, jó hír azonban, hogy ha egy felkészült és jó szakműhelybe visszük el az autót, akkor szinte nyom nélkül el lehet tüntetni a károkat. Arra azonban számítani kell, hogy a javíttatás adott esetben nagyon drága lehet. A javítás költségeit több szempont is meghatározza:

  • A jégverés okozta károk javítása függ a kár mértékétől. Értelemszerűen minél nagyobb a kár, minél mélyebb a zúzódás, annál drágább lesz a javítás. 
  • A jégverés okozta károk javítása függ az autó korától és márkájától. Vannak ugyanis olyan márkák és típusok, amelyeknek a javítása sokkal nehezebb, ebből kifolyólag jelentősen drágább is.

Fontos kiemelni az utóbbi pontot! A jégverés okozta károk javítása gyakran jelentősen drágább az öreg kocsik esetében. Éppen emiatt sajnos megesik, hogy a javítási költség olyan magas, hogy gazdasági totálkár történik, ami azt jelenti, hogy horpadások javítása olyan sok pénzt emésztene fel, hogy ez az összeg meghaladja az autó értékét. És hacsak nem kötnek az autóhoz szorosan az érzelmes, ha nincs túl nagy eszmei értéke, akkor ilyen esetben már nem éri meg megjavíttatni, hiszen biztosan veszteségesen fogunk kijönni belőle, hiszen ha el szeretnénk adni, akkor a vételára kevesebb lesz, mint amennyiért megjavíttattuk az autót. Ilyen esetekben tehát célszerűbb érzékeny búcsút vennünk a kocsitól. 

Nem szabad azonban felháborodnunk azon, hogy az ilyen jellegű problémák javítása némiképp nagyobb összeget ölel fel. Ez ugyanis nem egy jól megszokott, rutin szerű, karosszérialakatosi módszerekkel történő beavatkozás. Látnunk kell, hogy a javítás igen összetett és bonyolult, és kevés az olyan mesterember, aki jól el tudja végezni a javítást. A jégeső ugyanis az esetek túlnyomó többségében nem sérti fel a fényezést, emiatt a kis horpadások drasztikus beavatkozást igényelnek. Ameddig egy átlagos karosszérialakatosi javítás esetében a szerelő kalapál, kittel, csiszol és újrafest, addig a jégverési károk javításához sokkal aprólékosabb, sokkal nehezebb feladatokra vállalkozik a mesterember. Az eljáráshoz nem mellesleg speciális eszközökre van szükség és speciális munkamódszerre. A munkához különleges, a karosszéria vonalait és íveit nagyon jól megvilágító lámpára van szükség, a precíz munkához pedig speciális, formázott pálcákra van szükség, amellyel a horpadásokat megszüntetheti. Van olyan eset is, amikor a sérüléshez ne lehet belülről hozzáférni. Ilyenkor még speciálisabb eljárásra van szükség: egy erős, ugyanakkor könnyen eltávolítható ragasztóval megragadják a behorpadt fémet, és egy határozott mozdulattal visszahúzzák a formába. Ha egy jó mesterember végzi a szerelési munkát, akkor a festékréteg vastagságán egyáltalán nem fog látszódni a beavatkozás, éppen emiatt a megjavított autó értéke – amennyiben nem a javítás nem drágább az autó piaci árához képest – jelentősen növelhető. Az igazán jó szerelő tehát olyan munkára képes, hogy tulajdonképpen úgy helyrehozza az autót, hogy az egykori kár észrevétlenné válik: az eredeti fényezés teljes mértékben megóvásra kerül, a lemezek eredeti állapotát megőrzi, éppen emiatt a jó munka után meg sem lehet mondani, hogy valaha jégeső sújtotta az autót. 

Érdemes-e jégverte használtautót venni?

Mint korábban már írtunk róla, nagyon csábító lehet egy olyan használtautót vásárolni, amelynek semmi problémája nincs, csupán a jégverés nyomait mutatja. Azért csábító az ajánlat, mert jelentősen olcsóbban lehet így fiatal és műszakilag kiváló autót venni, és fentebb láthattuk, hogy egy jó szerelővel úgy el lehet tüntetni a nyomait, hogy később meg sem lehet mondani, hogy valaha is baja volt a kocsinak. Ugyanakkor természetesen arra mindenképpen figyelni kell, hogy csak akkor vegyünk jégkár sújtotta autót, ha a vételár és a jégkár kezelésének összege nem haladja meg az ugyanezen típusú, hibátlan autók vételárát. Éppen emiatt nagyon fontos, hogy tisztában legyünk, mennyibe is kerül a jégkár kezelése. Erre azonban sajnos nem tudunk egyértelmű és egzakt választ adni, hiszen először is találnunk kell egy olyan jégkár-kezelésre (is) szakosodott műhelyt, amely jól ért a területhez és kiváló munkát tud végezni. Az ilyen műhelyek felkutatása már önmagában is nehéz feladat, és bizony minden műhely más-más árszabással dolgozik. Az árszabásról azonban elsősorban azt lehet elmondani, hogy jelentősen függ attól, hogy milyen mélyek a horpadások, illetve hogy milyen sok horpadás keletkezett. Minél nagyobbak, minél mélyebbek a horpadások, illetőleg minél több van belőlük, annál drágább lesz a kezelés is. 

Van azonban egy másik nagyon fontos tényező is, amit a használtató vásárlásának kérdésénél nem szabad figyelmen kívül hagynunk. Az árat ugyanis jelentősen meghatározza az is, hogy mennyire igényli a szerelőmunka a speciális eszközöket, illetve hogy mennyi időt igényel a javítás. Márkánként és típusonként ugyanis jelentős különbségek figyelhetők meg. Vannak olyna modellek, amelyek lemezeivel könnyebb dolgozni, mert hajlékonyabbak, emiatt ezeknek javítása olcsóbb. 

Ez tehát azt jelenti, hogy tudnunk kell: a prémiummárkákkal sokkal jobban járunk, hiszen ezek tömörebbek, súlyosabbak, s mindemellett az eredeti alakjukat sokkal könnyebben visszanyerik a lemezeik. Emiatt tehát a prémiummárkák javítása gyorsabb, kevesebb eszközt, kevesebb bíbelődést igényel, emiatt pedig a munkát is kedvezőbb áron tudják elvállalni a szerelők. Ezzel szemben az olcsóbb autók vékonyabb lemezekkel bírnak, emiatt a lemezek nehezebben nyerik vissza az eredeti formájukat, így tehát speciális eszközökre és több időre van szükség a javításhoz. Ez értelemszerűen implikálja azt, hogy az olcsóbb autók javítása jelentősen drágább lehet. 

Nézzük meg a gyakorlatban! Két autó között gondolkodunk. Az egyik egy prémiummárkás német modell, a másik pedig egy olcsóbb márkájú távolkeleti autó. Mindkettő autón ugyanolyan mértékű a jégverés okozta sérülés. Míg a német kocsit jó eséllyel pártízezer forintért rendbe tudja hozni egy jó szerelő, hiszen masszívabb, az eredeti formáját könnyebben visszanyerő lemezekkel rendelkezik, addig ez nem jellemző az olcsóbb, távol keleti autókra. Éppen emiatt utóbbi javíttatására akár százezres nagyságrendű összeget is mondhat. Itt kell tehát nagyon észnél lennünk. Ha tehát egy Mercedes és egy Hyundai között gondolkodunk, akkor nagyon gondoljuk át az árakat.  Ha ugyanis csupán a Mercedes és a Hyundai között félmillió forint a különbség, akkor valószínűleg a Mercedesszel jobban járunk, hiszen ennek a javíttatása – egyébként több szempontból – is olcsóbb. Ha pedig egy csúnyán jégverést szenvedett, ezáltal olcsóbb Mercedes és egy hibátlan, azáltal drágább Hyundai között tanakodunk, akkor jó eséllyel a Mercedesszel járunk jobban, hiszen pártízezer forint ráköltéssel egy hibátlan Merci tulajdonosai leszünk. 

Azt sem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy néha olyan súlyos sérüléseket is tudnak okozni a jégesők, hogy akár a kárpitelemeket is el kell távolítani ahhoz, hogy a szakember ki tudja egyengetni a horpadásokat. Egy ilyen beavatkozás értelemszerűen – függetlenül a márkától – jelentősen drágább lesz, és a munkadíj plusz százezrekkel nőhet. Az igazán drasztikus eset az, amikor a jégeső olyan súlyos károkat okozott, hogy durvább sérülések is keletkeztek: így például betört a szélvédő, le kell cserélni a lámpatesteket és a műanyagelemeket. Ha erről van szó, akkor a javíttatás akár milliós nagyságrendű is lehet, így hacsak nem egy csúcsmodellt adnának nekünk szinte ingyen, akkor nem éri meg a vásárlás.

Az is fontos tényező, hogy mennyi idős az autó és egyébként milyen az állapota. Mint azt már fentebb kifejtettük, van úgy, hogy a kár javíttatása drágább, mint amekkora az autó piaci értéke. Ilyen esetben semmiképpen nem érdemes megvenni az autót, hiszen irreálisan sokba fog nekünk végsősoron kerülni. 

Nagyon fontos, hogy ha jégverés által sújtott használtautót szeretnénk vásárolni, mindenképpen nézessük meg előtte egy független szakemberrel, nehogy későn derüljön ki, hogy többet buknánk a vételen, mint amennyit nyernénk. A vásárlásnak ne ezen a pontján akarjunk spórolni, mert a spórolásból könnyen hatalmas veszteség is lehet.