Mennyit kaszálnak itthon a benzinkutak?

Benzinkút nappal.

Mindig is kíváncsi volt, mennyit keresnek a benzinkutak? A Wood Mackenzie reprezentatív felmérést végzett azzal kapcsolatban, hogy különböző országok benzinkútjai mekkora haszonkulccsal dolgoznak, hol a leginkább jövedelmezőbb ilyen vállalkozásba kezdeni, és hogy mekkora a profit.

Az felmérésből nyert eredményeket egyik nagyobb konszern sem cáfolta, így hitelesnek tekinthető. De mit is mutatnak az adatok?

Melyik országban mekkora a haszonkulcs?

A reprezentatív felmérés azt mutatta ki, hogy a leggazdagabb európai országokban hoznak a legnagyobb nyereséget a benzinkutak a tulajdonosaiknak. Ilyen értelemben Norvégiában és Svájcban hozza a legnagyobb profitot a benzinkút. Norvégiában ugyanis minden eladott egy liter benzin után huszonhét cent marad a benzinkút tulajdonosánál, gázolaj esetében pedig literenként huszonkét cent. Svájcban fordítva van, itt ugyanis a gázolaj a jövedelmezőbb a benzinkúttulajdonosoknak – ebben az országban egy liter gázolaj után huszonnyolc cent a jövedelem, míg egy liter benzin után huszonöt cent.

Ezután a két ország után következik Portugália és Hollandia, itt azonban már nem tudunk konkrét haszonkulcsról beszélni, hiszen az árak az alapján változnak, hogy mekkora a lakosság körében a fogyasztás, illetve a verseny is befolyásoló tényező.

Franciaországban és Németországban az teszi eltérőbbé a helyzetet, hogy noha itt a benzinkutak 10-11 százalékos haszonkulccsal dolgoznak, a kutak harmadát kisebb vállalkozók működtetik, ami lenyomja az árakat és a haszonkulcsot.

A legkisebb haszonkulccsal Nagy-Britannia és Ausztria dolgozik, itt ugyanis a haszonkulcs bruttó kilenc és hét százalék között mozog.

De mekkora lehet az éves jövedelem?

Ezek a számok természetesen nem azt jelentik, hogy a teljes profit a benzinkút tulajdonosának zsebébe kerül, ebből az összegből ugyanis még levonásra kerül az adó, a szállítás, a marketing, valamint az üzemeltetés is, ami sok esetben akár egyötödére is csökkentheti a tényleges haszon összegét. Ha európai átlagot szeretnénk nézni, nyilvánvalóan nem a legmagasabb értékekkel – tehát Norvégiával és Svájccal – kell számolnunk. Legrosszabb esetben is, ha csupán két centet keres ténylegesen egy töltőállomás egy liter eladott üzemanyag után, és egy évben a benzinkút elad körülbelül tízmillió liter benzint, a profit még így is kétszázezer euró egy évben.

Ami még növeli a profitot

Egy benzinkútnak nem csupán az eladott benzin után van jövedelme. A legtöbb benzinkúton találhatunk diszkontokat és szupermarketeket, és mindannyian tapasztalhattuk már, hogy ezekben az üzletekben az árak jóval magasabbak, itt ugyanis sokkal magasabb a haszonkulcs ezekre a termékekre.

A magyarországi benzinkúthelyzet

Magyarországon a benzin tekintetében sokkal kisebb számokról beszélhetünk. Itt egy liter eladott benzin után körülbelül átlagosan bruttó húsz forintot keresnek a benzinkutak, amelyből, ha még levonjuk az adót, a szállítási költséget és az üzemeltetés költségeit, akkor megállapíthatjuk, hogy az eladott benzin árának mindössze körülbelül három-négy százaléka marad meg haszonként a benzinkútnál. Ez azt is implikálja, hogy hatalmas összegeket kell megmozgatni ahhoz, hogy néhány százalékos árrést elérjen az ember.

Amik a profitot hazánkban jelentősen növelik, azok tulajdonképpen a benzinkutakhoz tartozó üzletek és szupermarketek. Egy magán kézben lévő töltőállomáson általában a termékeknek huszonöt-harminc százalék a haszonkulcsuk, míg a nagyobb benzinkúthálózatoknál – így például a MOL-nál, Shellnél, OMV-nél és Lukoilnál – ettől eltérő, az üzletekben árult termékek haszonkulcsa rendkívül magas, nem ritka, hogy akár eléri a száz, százötven százalékot is.