A CASCO biztosítás azokra a károkra is nyújt fedezetet, amelyek a gépjárművezető saját hibájából történő baleset következtében keletkeznek, a gépjárművezető saját járművében. Ezen kívül a CASCO vonatkozik többek között például arra az esetre is, ha az autó lesodródik az útról, fának csapódik, elemi károk által megrongálódik vagy ellopják. Ez az igen hasznos biztosítási forma azonban jellemzően csak a 15 évnél fiatalabb autókra köthető. Lássuk, hogy van-e mód idősebb autóra CASCO-t kötni?
A biztosítótársaságoknál általában a jármű 12-15 éves koráig van lehetőség a CASCO biztosítás megkötésére. A hazai járművek átlagéletkora azonban több mint 15 év, így sok autós szembesül ezzel a problémával. Lényeges azonban tudni, hogy az életkorra vonatkozó megkötés szigorúsága sok esetben az új szerződésekre értendő, meglévő szerződések esetén az erre vonatkozó szabályozás enyhébb, ezért célszerű megkötni a CASCO szerződést minél hamarabb.
Miért nem lehet 15 évnél idősebb autóra teljes körű CASCO biztosítást kötni?
Az idősebb autók biztosítása nem igazán kifizetődő, mivel például egy 15 évesnél idősebb jármű jelentősen nagyobb eséllyel hibásodhat meg műszakilag, amely több káresemény bekövetkezését vonhatja maga után. A javítási költség tekintetében hasonló a helyzet, az autó javításának gazdaságossága a kora előrehaladtával egyre csökken, így már egy kisebb káresemény során is előfordulhat, hogy a biztosító által gazdasági totálkár megállapítására kerül sor. Nyilván egy idősebb autó eltulajdonítása ugyanakkora bosszúsággal jár, mintha egy fiatal járművet lopnának el, de mivel az idősebb autó aktuális piaci értéke általában már annyira alacsony, hogy az önrész levonása után a kártérítés összege meglehetősen csekély lenne, nem biztos, hogy ezért megéri a CASCO éves díját fizetni. Ezen túlmenően az egyéb sérülések bekövetkezésekor, például ütközés során úgynevezett avultatást alkalmaznak a biztosítók, amely idősebb autó esetén olyan mértékű lehet, hogy a szerződést ez miatt sem éri meg fenntartani. Látható tehát, hogy CASCO biztosítást kötni idősebb autóra sem a biztosítónak, sem a jármű tulajdonosának nem kifizetődő.
Hogyan lehet idős autót biztosítani?
Egy idős autó biztosítási védelme éppolyan fontos, mint egy fiatal járműé, hiszen sokan például azzal járnak munkába, vagy azzal intézik családi ügyeiket. Ha CASCO-t nem is, de más konstrukciójú biztosítást lehet az idősebb járművekre kötni, azonban nagyon körültekintőnek kell lenni a megfelelő biztosítási termék kiválasztásakor. Az ajánlatok böngészésekor nagy figyelmet kell fordítani a biztosítási feltételekre, azon belül pedig különösen arra, hogy az autó hány éves koráig maradhat érvényben a szerződés. Az önrész megfelelő mértéke is rendkívül fontos, mivel amennyiben a járművet eltulajdonítják, vagy totálkáros lesz, az önrészt a biztosító levonja, és ha az önrész túl magas, a kártérítés igen alacsony lehet. Alacsony önrész esetén az éves díj magasabb ugyan, de káresemény bekövetkezésekor ez rendszerint kifizetődő.
Milyen kiegészítők választhatók idős autók biztosításához?
Ha teljes körű CASCO nem is, de úgynevezett Mini CASCO bármilyen korú járműre köthető, ami kisebb összegű töréskárok esetében rendkívül gazdaságos megoldás, és még önrészt sem kell fizetni kár esetén. A Mini Casco akkor is optimális megoldás lehet, ha a többnyire garázsban tartott autó keveset van használva. A Lopás CASCO szintén megköthető idős járművekre is, ez a biztosítás – ahogy azt a neve is mutatja – az autó eltulajdonítása esetén fizet kártérítést az önrész levonásával.