Kötelező a biztosítás a robogókra is

kötelező biztosítás robogókra

Sokan választják akár elsődleges járműként is a robogót, amellyel városon belül kényelmesen lehet közlekedni, és amelynek fenntartása lényegesen kedvezőbb, mint egy személyautóé. Sokan azonban nincsenek tisztában azzal, hogy biztosítást kötni a segédmotorra is kötelező.

A segédmotoros kerékpárok azok a járművek, amelyek AM kategóriás jogosítvány birtokában vezethetők. E kategóriába tartoznak azok a 45 km/órát meg nem haladó legnagyobb tervezési sebességű, két-, illetve háromkerekű segédmotoros kerékpárok, amelyek saját tömege maximum 350 kg, valamint hengerűrtartalmuk maximum 50 cm3, külső gyújtású motor esetében. Azt, hogy az elektromos kerékpárok, az elektromos rollerek, valamint a quadok, azaz a négykerekű segédmotoros kerékpárok mely kategóriába tartoznak, nehéz megmondani e járművek változatossága, illetve olykor az idevonatkozó jogszabályok hiányossága miatt.

Az AM kategóriájú vezetői engedély akár 14 éves kortól is megszerezhető, és a forgalmi vizsga előtt csupán pár óra gyakorlat is elegendő lehet, így hazánkban is rendkívül népszerűek a robogók a városon belüli közlekedésre, de akár első járműként is. E járművek népszerűségéhez az alacsony fenntartási költségük is hozzájárul.

Kötelező biztosítás segédmotoros kerékpárra

Amennyiben a paraméterei alapján egy jármű a segédmotoros kerékpár kategóriába tartozik, a kötelező biztosítást meg kell rá kötni attól függetlenül, hogy van-e rendszáma, illetve, hogy a jármű milyen üzemanyaggal működik. Ez azt jelenti, hogy a biztosítás megkötése az elektromos robogókra is kötelező.

Az átlagos kárösszeghez viszonyítva csekély a biztosítási díj

Egy robogó biztosítási díja meglehetősen alacsony, pár ezer forintos összeg csupán éves szinten. Mivel a biztosítók által ajánlott biztosítási termékek díjai között jelentős mértékű különbség lehet, célszerű több ajánlatot összehasonlítani a megfelelő biztosítás kiválasztása előtt.

Csakúgy, mint más járműkategóriák esetében, a segédmotoros kerékpárok kötelező biztosítása is úgy működik, hogy károkozás esetén a károsult részére a kárösszeget megtéríti. Habár látszólag egy robogó nem képes jelentős kárt okozni, az idevonatkozó statisztikák mást mutatnak: 2021-ben a segédmotoros kerékpárok okozta károk átlagösszege az 500 ezer forintot meghaladta, ami személyi sérüléssel is járó baleset esetén nagymértékben megnőhet.

Fontos, hogy a segédmotoros kerékpárok is biztosítva legyenek, mivel ennek hiányában, károkozás esetén, az okozott kár megtérítése saját zsebből történik.

Különleges engedmények a robogók üzembentartói számára

Mivel a biztosítási díj csekély összege ellenére a hazai robogók több mint 50%-ára nem kötnek biztosítást, jó tudni, hogy e járművek kötelező biztosítására speciális kedvezmények vonatkoznak. Ilyen például az, hogy fedezetlenségi díj nem kerül kiszabásra a biztosítás nélkül történő közlekedés miatt a kötelező biztosítás megkötésekor, illetve károkozás esetén sem emelkedik a biztosítás díja, mivel a segédmotoros kerékpárokra a bonus-malus rendszer nem vonatkozik.

Szezonális használat

Van rá lehetőség, azonban nem érdemes élni vele, hogy az időszakosan – tavasztól őszig – használt robogót a forgalomból ideiglenesen kivonják a súlyadó és a kötelező biztosítás díjfizetésének szüneteltetése céljából. A robogó kötelező biztosítása, valamint a rendszámmal ellátott robogók gépjárműadója éves szinten annyira alacsony, hogy az ideiglenes kivonás, illetve egy esetlegesen korán történő visszahelyezés sokkal többe kerülne, mint a fizetendő díjak. A rendszám nélküli robogók forgalomból történő kivonása kizárólag személyesen történhet, melynek költsége jelenleg 2300 forint, valamint szintén 2300 forint a határidő előtti forgalomba visszahelyezés díja.

Ha nincs a robogón kötelező biztosítás

Közúti ellenőrzés során, rendszám hiányában, az alvázszám alapján ellenőrzik, hogy a jármű rendelkezik-e kötelező biztosítással. Amennyiben kiderül, hogy nem, mulasztási bírságot kell fizetni. Amennyiben a biztosítás hiányára károkozás következtében derül fény, a teljes kárösszeget a biztosítással nem rendelkező károkozónak kell megfizetnie. Különösen fontos tudni, hogy a baleseti helyszín elhagyása bűncselekmény, tehát egy olyan helyzetben, amikor a másik jármű tulajdonosa a károkozáskor nincs jelen (például parkoló autóban okozott kárt a robogó), fontos, hogy a kárt okozó személy legalább az elérhetőségeit meghagyja a másik jármű tulajdonosa részére. A MABISZ egyes esetekben megelőlegezi ugyan a kárösszeget amennyiben a károkozó ismeretlen, de hatósági közreműködéssel behajtja azt a károkozón.