Jó ötlet-e nyugdíjazott taxit venni családi autónak?

A magyar lakosság pontosan tisztában van azzal, hogy új autót vásárolni sokszor nem a leggazdaságosabb döntés. Hiába vadi új és csili-vili, amint kigurulunk vele a szalonból, az értékének jelentős részét máris elveszíti. Éppen ezért nagyon sokan döntenek a használtautó-vásárlás mellett, azonban immáron ezeknek is az egekben van az ára. Ilyen gazdasági körülmények között bizonyára sokaknak megfordul a fejében, hogy használtautóként egy nyugdíjazott taxit vegyenek. De mennyire jó ötltet ez? Cikkünkben ezt járjuk körül.

A közvélemény szemében szörnyeteg

Mindenki a bőrén érzi, hogy a világgazdaságban megtorpanás van, az árak pedig egyre inkább emelkednek. Az infláció szinte mindenre nagy hatással van: emelkedtek az élelmiszerárak, az építőanyag árai, a munkadíjak, és persze a műszaki cikkek és az autók árai is. Ez utóbbi azt eredményezte, hogy immáron a használt autók sem kerülnek két fillérbe. Egy használt kocsi a piacon ma már félmillió forintnál kezdődik, ez alatt nem találunk olyat, ami gurul is, de ennyiért sem kell túl nagy teljesítményt várnunk tőle (és valószínűleg a vételár sokszorosát rákölthetjük a javíttatására). A tisztességes, rendesen működő autók másfél millió forintnál kezdődnek, éppen ezért már annak sincs könnyű dolga, aki használtan szeretne kocsit venni. Ezen körülmények között egyre többen gondolkodnak el azon, hogy talán nem is ördögtől jövő dolog nyugdíjba vonult taxit megvásárolni.

A nyugdíjazott taxikról azonban igen rossz a közvélemény, és ha valakinek megfordulna a fejében, hogy egy ilyen autót vesz, akkor általában a rokonok és ismerősök azonnal megpróbálják lebeszélni. De milyen érveket szokás felhozni egy nyugalmazott taxi ellen?

  • Nyugdíjazott taxit venni rettenetes döntés, mert a taxisofőr nem vigyáz a kocsira, csak az érdekli, hogy minél több pénzt keressen rajta. Ezért tekintet nélkül az autó állapotára, csak hajtja és hajtja, és amikor szegény pára elromlik, egyszerűen félredobja és vesz egy másikat.
  • Nyugdíjazott taxit venni rettenetes döntés, mert ezek folyamatosan úton vannak, mindig gurulnak, és alig pihennek a garázsban. Éppen ezért egy taxi sokkal de sokkal többet fut, mint egy hagyományos családi autó, így a kilométeróra biztos, hogy vissza lett tekerve.
  • Nyugdíjazott taxit venni rettenetes döntés, mert hiszen állandóan ki-be szállnak a kuncsaftok, mindig csapkodják az autót. Ráadásul Magyarországon nem is szokás olyan hosszú távolságokat taxival megtenni, éppen ezért rengeteget fékez és indít a taxi, ezért sokkal gyorsabban elhasználódik, mint egy hagyományos autó.
  • Nyugdíjazott taxit venni rettenetes döntés, mert boldog, boldogtalan belül a kocsiba, így rettenetes dolgok történnek az utastéren.

Van, ami a taxik mellett szól

Bár a legtöbben hangosan becsmérelik szegény nyugdíjazott taxikat, azért nem szabad mindent készpénznek venni. Bőven vannak ugyanis olyanok, akik szerint nem olyan szörnyűséges dolog taxit venni, véleményük szerint ugyanis számos érv mellettük szól. Nézzük meg, milyen szempontok írhatók a visszavonult taxik javára!

  • Jól járhatunk, ha nyugdíjazott taxit vásárolunk, hiszen előírás, hogy a magyar taxikat évente egyszer vigyék el műszaki vizsgára. Ez azért nagyon fontos, mert így a taxis biztosan rá van kényszerítve arra, hogy nagy gondot fektessen a karbantartásra, azaz kicsi az esély arra, hogy borzalmas állapotban lévő taxi egyáltalán eladósorba kerülhet. 
  • Jól járhatunk, ha nyugdíjazott taxit vásárolunk, hiszen ki lett mutatva, hogy a taxik üzemeltetésében sokkal ritkább a hidegindítás, ami pedig a motor kopásához jelentősen hozzájárul.
  • Jól járhatunk, ha nyugdíjazott taxit vásárolunk, hiszen amennyiben a kocsi vidéki, úgy valószínűleg nem is futott olyan sokat, mint például egy budapestu taxi. 
  • Jól járhatunk, ha nyugdíjazott taxit vásárolunk, hiszen szinte bizonyos, hogy ezeket a kocsikat nagyon nagy tapasztalattal rendelkező sofőrök vezették nyugodt stílusban. Hacsak nem Daniel Morales taxiját vesszük meg, úgy valószínű, hogy a kocsival korábban nem driftelgettek, nem vettek be olyan extrém kanyarokat 340 km/órával, amiben az összes ki is kopott. Valószínűleg nem ugratott, és nem vagánykodott sebességi versenyeket vele egy kuplungolni sem tudó tizenéves. 
  • Jól járhatunk, ha nyugdíjazott taxit vásárolunk, hiszen a sárga fólia miatt minden bizonnyal sokkal jobb állapotban van ennek a karosszériája, mint egy használt családi vagy céges autóé. 
  • Jól járhatunk, ha nyugdíjazott taxit vásárolunk, hiszen az autó tulajdonosának ettől függ a megélhetése. Éppen emiatt úgy vigyáz rá, mint a szeme fényére. A legtöbb taxis nem tartozik a felső tízezezerbe, éppen emiatt, nem tehetik meg, hogy úgy cserélgessék a kocsikat, mint más az alsónadrágját. Ennek okán a taxisok nagyon vigyáznak a kocsijukra, rendszeresen karban tartják, és minden apró hibát azonnal orvosolnak, mert nem merik megkockáztatni az esetleges meghibásodást. 
  • Jól járhatunk, ha nyugdíjazott taxit vásárolunk, hiszen az utastérnek inkább tisztábbnak kell lennie. A taxiba Magyarországon rövid időre ülnek be inkább jobban szituált emberek. És mivel csak gyorsan eljutunk A-ból B-be, ezért nem kezdünk el chipset enni és kólát inni a hátsó ülésen. A taxiban utazók valószínűleg jobban odafigyelnek a kocsi tisztaságára, mint egy néhány órára az autóba kényszerített ötéves, ki nagy unalmában összecsokizza az ülést, majd nyakon is önti egy kis kakaóval. 

Mi a helyzet a külföldön leszerelt taxikkal?

Számos nyugati országban sokkal népszerűbb taxizni, mint Magyarországon. Németországban például 56 ezer taxi van az állományban (Budapesten csupán hatezer), és igen nagy a kihasználtságuk. Ott nem csupán városon belüli fuvarozásra szokás használni, illetve arra, hogy kivigyenek bennünket a reptérre, hanem bizony gyakran még az országutakat is róják a taxisok. Gyakran vannak olyan megrendeléseik, hogy egy közeli kisvárosból vigyék el a nagyvárosba az utast, sőt, nagyvárosok között is gyakran járnak az autók. Ez tehát valóban azt jelenti, hogy a külföldi (esetünkben a német a leginkább releváns) taxik gyakran kihasználtabbak magyar testvéreiknél, de ez koránt sem jelenti azt, hogy leharcoltabbak is! Nem szabad ugyanis zsigerből elvetni annak a gondolatát, hogy egy Németországban leszerelt taxit vegyünk meg családi autónak. 

Ez azért is lehet igen jó ötlet, mert a német utak általában jobbak, mint a magyar utak, azaz a német taxi jó utakon hajt, és gyakran az autópályán, nem pedig kátyúkon és falusi földutakon. Emiatt alapvetően jobb állapotban maradhat meg, sőt! A német minőségről és precizitásról sem feledkezzünk meg! Ha egy német taxis elviszi szervizbe a kocsiját, akkor valószínűleg azt olyan tökéletesen meg is szerelik, hogy semmit nem tudnánk benne kifogásolni. Ugyanakkor az is jusson az eszünkbe, hogy mivel Németországban ennyi autó van a taxiállományban, ezért több autógyártó is ráállt kifejezetten a taxigyártásra. Ebben élen jár a Mercedes, akiknek külön taxizásra fejlesztett típusai vannak. Ez azt jelenti, hogy ezek a kocsik műszakilag jelentősen masszívabbak, strapabíróbbak és tartósabbak is. Ha egy kifejezetten taxizási célra gyártott Mercedes megtesz 300—400 ezer kilométert, azt teljesen másképpen kell értelmezni, mintha egy polgári Mercedes tett volna meg ekkora távolságot. Mert ekkora távolság után egy civil autó tisztességesen elfárad, míg egy taxizásra kifejlesztett kocsinak ez szinte meg sem kottyan. Így tehát kifejezetten előnyös is lehet Németországban nyugdíjba vonult, kifejezetten taxizási célra gyártott autót venni, mert az minden bizonnyal a későbbiekben is bírni fogja a gyűrődést. 

Mire figyeljünk különösen, ha úgy döntünk, egy leszerelt taxit vásárolunk? 

Láthattuk tehát, hogy bizony lehetnek hátrányai is egy leszerelt taxinak, ugyanakkor előnyösen is ki lehet jönni a vásárlásból. A legfontosabb tanulság ebből pedig az, hogy a taxikkal is úgy kell eljárni, mint bármilyen másik kocsival használtautó-vásárlás során: a fő az alaposság. Nem érdemes nagy általánosságok alapján mérlegelni (pl., hogy a használt BMW-k mindig jók, mert bizony egy használt BMW is lehet szörnyű), az egyetlen, ami tényleg meghatározza a kocsi megítélését, az az előélete. Soha ne sajnáljuk az időt, energiát, és adott esetben a pénzt sem arra, hogy utánajárjunk a kiszemelt kocsi előéletének. Nézzünk utána, kérdezzük le a történetét alvázszám alapján, alaposan vizsgáljuk meg mi magunk is, mielőtt aláírjuk az adásvételit, sőt, a legjobb az lenne, ha még egy szakemberrel is megnézetnénk előtte. Ez tehát azt jelenti, hogy legyünk ugyanolyan elővigyázatosak taxi vásárlása esetében is, mint egy „civil” autó esetében, sőt, fokozottabban figyeljünk oda a körülményekre! 

Ha tehát úgy döntöttünk, hogy egy leszerelt taxit vásárolunk magáncélokra, esetleg egy külföldi taxit itthoni taxizási célokra, akkor (is) legyünk óvatosak, és tartsunk szem előtt néhány szempontot, amit mindenképpen nézzünk meg vagy nézessünk át, mielőtt aláírjuk a szerződést!

  • Amennyiben leszerelt taxi vásárlása mellett döntünk, úgy kiemelten fontos, hogy alaposan átnézzük az alkatrészeket. A legnagyobb veszély ilyen esetben ugyanis nem a lehányt kárpit vagy a nyikorgó ajtó, hanem a silány minőségű alkatrészek. Mivel ugyanis a taxis az autójából él meg, ezért ha valami meghibásodik vagy balesetet szenved, fenn áll a veszély, hogy törekszik arra, hogy a lehető leggyorsabban és legolcsóbban kijavíttassa. A gyors és olcsó munkának pedig gyakran híg a leve: rossz szakemberrel és rossz anyagokkal dolgoztathat, ami komoly következményekkel járhat. Ezt a kockázatot semmiképpen ne vegyük félvállról, mert akár súlyos balesetet is szenvedhetünk miatta, így alaposan ellenőrizzünk mindent!
  • Amennyiben leszerelt taxi vásárlása mellett döntünk, úgy kiemelten fontos, hogy tegyük le hamarabb az eredetvizsgát! Bár a hazai ügymentben az az alapértelmezett, hogy az adásvétel után végezzük el ezt a vizsgát, ez valójában igen kockázatos, és sokkal biztonságosabb lenne, ha még a vételár kifizetése előtt megtörténne ez, hogy megelőzzük a bajt. Taxi vásárlása esetében külön kérjük ezt a lehetőséget, a vételár kifizetése előtt mindenképpen vigyük el eredetvizsgára a kocsit!
  • Amennyiben leszerelt taxi vásárlása mellett döntünk, úgy kiemelten fontos, hogy ellenőrizzük, hogy valóban nincs-e az üvegeken valamilyen idegen gravírozás!
  • Amennyiben leszerelt taxi vásárlása mellett döntünk, úgy kiemelten fontos, hogy ellenőrizzük, hogy a taxilámpa, CB-rádió, taxaméter és az antenna nem hagyott-e hátra valamilyen sérülést a leszerelés során. Az ilyesféle sérülések ugyanis jelentősen csökkenthetik az autó értékét, így emiatt akár vagy el is állhatunk a vásárlástól, vagy lealkudhatjuk az árát. Egyúttal azt se felejtsük el ellenőrizni, hogy sikerült-e zavarok és hibák nélkül kiiktatni az elektromos rendszerből ezeket az eszközöket!
  • Amennyiben leszerelt taxi vásárlása mellett döntünk, úgy kiemelten fontos, hogy egyeztessük az azonosító számokat!