Jelentősen drágultak idén az autók

Amennyiben a lízingstatisztikákat nézegetjük, nyugodt szívvel tapasztalhatjuk azt, hogy a tavalyi második negyedévhez képest jobb eredményeket mutat az idei negyedév, továbbá közel 100 milliárd forint értékben növekedett meg a lízingforgalom. Ez azonban csak azt jelenti, hogy jelentősen megdrágultak az autók.

Megtévesztők a számok

Első pillantásra úgy tűnhet, hogy az idei lízingelés statisztikája ugrásszerűen megugrott, hiszen tavalyhoz képest a lízingszerződések száma 16 százalékkal emelkedett, míg a szerződésben meghatározott, finanszírozott összeg 36 százalékos növekedést mutat a tavalyi adatokhoz képest. Ennek alapján úgy tűnhet, hogy dinamikus emelkedés tapasztalható a piacon, valójában azonban arról van szó, hogy a tavalyi, a koronavírus miatt válságos évhez képest tűnnek szépnek az adatok, mindazonáltal a lízingszerződések értéke nem éri el még a 2019-es adatokat sem. A Magyar Lízingszövetség is felhívta arra a figyelmet, hogy a növekedés csupán látszólagos, ugyanis a járvány első hulláma miatt drasztikusan aláhullott tavaly a lízingelések száma, és a jelenlegi növekedés csupán viszonylagos növekedés, valójában azonban elkeserítők a számok. Hogy szám szerint is mérlegelni tudjunk, láthatjuk, hogy idén tavasszal ezeddig 41 755 lízingszerződés köttetett, amelynek köszönhetően nagyjából 350 milliárd forint áll rendelkezésükre a biztosított vállalati és lakossági ügyfelek eszközbeszerzésére és lízingtársaságok jóvoltából. Mindazonáltal ha nem a 2020-as adatokkal vetjük össze a számokat, hanem még a koronavírus előtti időkkel, akkor azt láthatjuk, hogy 20219-ben tizenhét százalékkal magasabb volt a szerződéskötések száma, sőt, még 2018-ban is jelentősen több, azaz nyolc százalékkal több lízingszerződés köttetett, mint idéz, amikor ugyanis 45 ezren választották az autózás ezen formáját.

A céges lízingek kezdenek javulni

Mint az tudvalevő, a lízingelés a kis- és középvállalatoknak nyújt megnyugtató segítséget arra, hogy lehessen céges autójuk úgy, hogy takarékos finanszírozási formában tudják azt fizetni. Ennek az az oka, hogy a cégeknek könnyebb úgy beruházniuk egy ekkora kiadásra, hogy a fedezet nem más, mint a megvásárolt eszköz. A céges lízingekről általánosan azt lehet megállapítani, hogy erősödnek és növekednek. Láthatjuk, hogy a tavalyi járványhelyzet kritikus időszakához képest 111 százalékkal bővült a flottafinanszírozás, sőt, azt is láthatjuk, hogy a gazdaság beindulása nem csupán kampányszöveg, hiszen az autóbuszok és a tehergépjárművek lízingelése is újból beindult, számszerűsítve 86 százalékkal növekedett éves szinten, ami azt is jelenti, hogy így már közel állunk ahhoz a szinthez, amit a lízingelés a járványhelyzet előtt produkált. 

Sokkal drágábban lettek az autók

Szintén megtévesztő lehet az is, ha azt nézzük meg, hogy alig van visszaesés a lakossági autófinanszírozásban idén a 2019-es adatokhoz képest. A lakosság ugyanis általában akkor lízingel, ha autófinanszírozásra van szüksége. A tavalyi évhez képest ebben az esetben is jelentős javulást léthatunk: a 84 milliárd forint után most 97,5 milliárd forintot sikerült produkálni, ami csak kicsi visszaesésnek tűnhet a 2019-es 104 milliárd forinthoz képest. Az igazság azonban az, hogy a kisebb differencia egyedül annak köszönhető, hogy nagyon drágultak az autók idén. A hat százalékkal emelkedő finanszírozás ugyanis nem jelenti azt, hogy több szerződést is kötöttek volna az ügyfelek, hanem egészen más okokat kell keresnünk. A gépjárműárak ugyanis drasztikusan megemelkedtek, aminek elsősorban két oka van. Egyfelől gyengült a forint, ami természetesen kihatással van az autóárakra is, másfelől pedig az új és magasabb környezetvédelmi normák bevezetése miatt szintén nagyon ugrottak az árak. Ha ezeket a szempontokat is figyelembe vesszük, akkor azt tapasztalhatjuk, hogy a gépjárműlízingek száma a 2017-es számokat produkálja, azaz 2019 első félévéhez képest tizenhét százalékos lemaradásban van, 2018-hoz képest pedig nyolc százalékkal kevesebb a lízingek száma. 

Ugyanakkor érdemes azt is hozzátenni, hogy ez a lízingcégek számára nem feltétlenül jelent problémát. Hiszen ez azt is jelenti, hogy kevesebb szerződéssel kevesebb a fix költségük, ugyanakkor a hitelezett összeg növekedésével a profitjuk is stagnál vagy nő. 

Mi a helyzet az agrárgép-finanszírozással? 

Láthatjuk tehát, hogy a céges lízingelések bár visszaestek a pandémia alatt, mostanra kezd felzárkózni a járványhelyzet előtti szintre, míg a lakossági lízingelés drasztikusan visszaesett, és még meg sem közelíti a koronavírus előtti számokat most sem. Egyetlen olyan területe van a lízingelésnek, amely még a járványhelyzetben is növekedő statisztikákat tudott produkálni, ez pedig az agrárgép-finanszírozás. Mivel az agrár szférában nagy állami támogatások vannak, ezért – bár kis mértékben – de még a koronavírus alatt is növekedést mutattak a finanszírozási számok, ennek alapján a jelenlegi második negyedév majdhogynem 52 milliárd forintot tud forgatni, így további 23 százalékot tesz rá. 

Mire lehet számítani a jövőre nézve?

Nemrégiben bejelentették, hogy várhatóan szeptembertől már a lízingfinanszírozásra is lesz lehetőség a a Magyar Nemzeti Bank által korábban biztosított Növekedési Hitelprogramot (NHP) váltó Széchenyi Kártya GO! konstrukciókeretei között. A pontos részletek még nem ismeretesek, annyit azonban már most is lehet tudni, hogy a Széchenyi Kártya program igen jelentős állami támogatásokkal jár együtt, így eddig nem látott, rekordalacsony áron, mindössze évi 0,1-0,5 százalékos kamat mellett lehet majd lízingelni. Sőt, a járványhelyzetben veszélyeztetett helyzetbe kerülő ágazatok extra támogatásokra számíthatnak, így például a turizmus szegmensét kamatmentes kölcsönökkel segítik majd.

Azzal, hogy a Széchényi Kártya GO lízingtámogatást is biztosít majd, bizonyos, hogy igen népszerű szolgáltatásnak fog minősülni, így az eddigi visszaesések valószínűleg hamar helyreállnak, és újra magas emelkedésbe kezdenek a statisztikák.