Ilyen idős autókra lehet assistance szolgáltatást kötni

A legnagyobb biztonságban mindig akkor érezhetjük magunkat, amikor egy új autót kezdünk vezetni, hiszen ekkor a garancia széleskörű, így ha elromlik valami, a javítási költségeket átvállalják. A legjobb biztosításokat és szolgáltatásokat is az újabb autókra lehet megkötni, azonban akkor sem teljesen reménytelen a helyzetünk, ha öregebb az autónk. Cikkünkben azt járjuk körül, hogy hogyan működik az assistance-szolgáltatás idősebb autók esetében. 

Miért választunk új autót?

Amikor le szeretnénk cserélni a régi autónkat egy másikra, akkor az első kérdés, amit fel kell tennünk magunknak, hogy használtan vegyünk-e autót, vagy újonnan? A használt autó tagadhatatlan előnye, hogy jelentősen olcsóbb, és egy újszerű, műszakilag hibátlan, teljesen jó állapotú autót is meg lehet vásárolni így, hogy a töredékét fizetjük ki a bolti árhoz képest. A használtautó-vásárlással azonban le kell mondanunk néhány olyan privilégiumról, ami csak az új autók mellé jár. Ilyen privilégium többek között garancia, ami azt jelenti, hogy egy bizonyos ideig bármi is történik az autónkkal, a javítási költségeket nem nekünk kell fedeznünk. És lássuk be, ez igen komoly anyagi biztonság, hiszen egy-egy meghibásodott alkatrész megjavítása, ne adjisten kicserélése horribilis összegekbe is kerülhet. Ez a veszély fokozottan fenyeget bennünket akkor, ha használtan vettünk autót, főleg ha az nem mai darab. Ilyenkor bizony számolnunk kell azzal, hogy talán a kocsi vételára alacsonyabb, de lehet, hogy igen sokat kell majd ráköltenünk. Sőt, az új autók további előnye az, hogy ezekre biztosan lehet kötni assistance-szolgáltatást, azaz ha lerobban valahol a kocsi, akkor biztosan lesz valaki, aki a segítségünkre siet, sőt, akár csereautót is biztosítanak a számunkra. 

Minden nyaraló rémálma: külföldön lerobbanni

Számos magyar ember dönt úgy, hogy nem repülővel indul el a külföldi nyaralásra, hanem saját autóval. Ennek kétségtelenül megvannak a maga előnyei. Ezzel ugyanis megspórolhatjuk a gyakran – és különösen a felkapott helyekre való – méregdrága repjegyet, sőt, azt viszünk magunkkal, amit csak akarunk. Míg ugyanis a repülővel való utazásnak megvan az a hátránya, hogy tartanunk kell magunkat a súlykorláthoz, az ételek és italok szállításával is csínján kell bánnunk, addig ezzel a problémával nem kell megküzdenünk, ha autóval vesszük be az utat. Így ugyanis nyugodtan vihetjük magunkkal a jó magyar pálinkát és a fasírtos szendvicseket, nem kell a reptéren hagynunk a fél fizetésünket egy kis harapnivalóért, hiszen a hűtőtáskában ott van minden, ami eddig a hűtőben volt. Emellett a külföldi utazásban igen nagy szabadságot is ad, hogy kocsival bármerre el tudunk indulni, és nem kell sok-sok pénzért autót bérelnünk. Egyszóval sokak számára nagyon ígéretes az, hogy autóval induljon el nyaralni, ezeknek a nyaralóknak azonban számolniuk kell az autóval való kirándulások árnyoldalaival is.

Merthogy van ilyen. Minden nyaraló rémálma külföldön, a jól megpakolt kocsival és a nyűgös gyerekekkel lerobbanni az úton. Már az sem kellemes, ha mindez Magyarországon történik meg, ilyenkor azonban jó esetben ki tudunk találni valamit – hívhatunk rokonokat, ismerősöket, akik segíteni tudnak a vontatásban és a szállításban. Sőt, Magyarországon még az autómentés sem kerül irreálisan magas összegbe. Ha azonban mindez külföldön történik velünk, ahová nem tudnak a segítségünkre sietni, és a külföldi áraknak vagyunk kiszolgáltatva, akkor bizony már van okunk az aggodalomra. Éppen ezért szokott kiemelten fontos lenni, hogy mielőtt elutazunk, kössünk biztosítást, de ne csak magunkra, hanem bizony az autóra is. Az egyik legnépszerűbb szerződés (itthon is és külföldön is) az assistance-szolgáltatás, ennek keretei között ha az utóval valamilyen probléma történne – pl. lerobban az úton vagy valamilyen műszaki meghibásodást tapasztalunk –, akkor azonnal érkezik a gyors segítség, ami a szolgáltatás megfizetése után ingyenes, vagy legrosszabb esetben olcsó, és ha kell, csereautót biztosítanak a számunkra, és gondoskodnak a kocsink hazaszállításáról. Nagyon sokan úgy gondolják, hogy az assistance-szolgáltatás csak új autókra köthető meg, amelyek még benne vannak a garanciában, ez azonban így nem igaz. Ha ugyanis ügyesen kiválasztjuk a biztosítót, és körültekintően kötjük meg az assistance-szerződést, akkor az idősebb, a garanciából már kifutott autókra is meg lehet kötni ezt az igen népszerű szolgáltatást.

Az utazók megmentője a Sárga Angyal

Ha a kockázatok ellenére úgy döntünk, hogy autóval indulunk neki a külföldi nyaralásnak, akkor jó, ha tudjuk, hogy biztosan van egy szolgáltatás, amire számítani lehet a bajban. Az autósok körében Sárga Angyalként ismeretes szolgáltató most is arra vár, hogy külföldön bajba jutott autósokon segíthessen. A szolgáltatást az európai autóklubok alapították, hogy senki ne érezze magát veszélyben, ha külföldre autózik, ebben az ARC Europe S.A. részvénytársaság segít, aminek természetesen – európai országként – Magyarországnak is van szolgáltatója. Ez tehát azt jelenti, hogy hazánk tagja az európai szolgáltatásnak, azaz ha magyarként Európában (akár az EU-n kívül, akár az EU-n belül) lerobbanunk, vagy egy európai Magyarországon lerobban, akkor biztos, hogy lesz segítség. A Sárga Angyal 42 országban segít a bajba jutott autósoknak, mintegy 4000 telefonos operátorral és 8500 segélynyújtó járművel járulnak hozzá a problémák megoldásához.

És mire számíthatunk, ha a Sárga Angyal siet a segítségünkre? 

  • Ha bajba kerülünk, a Sárga Angyal szükség esetén helyszíni javítást vállal,
  • ha bajba kerülünk, a Sárga Angyal szükség esetén autómentést vállal,
  • ha bajba kerülünk, a Sárga Angyal szükség esetén csereautót biztosít,
  • ha bajba kerülünk, a Sárga Angyal szükség esetén szállásfoglalási ügyintézést is vállal,
  • ha bajba kerülünk, a Sárga Angyal szükség esetén jogsegély-szolgáltatást is vállal.

Az autómárkáknak is van saját assistance-szolgáltatásuk

Vannak olyan autómárkák, amelyek vállalják azt, hogy náluk lehet megkötni az assistance-szolgáltatást. Ezeknek a szolgáltatásoknak tagadhatatlan előnye, hogy márkaspecifikusak, azaz ha telefonálunk, hogy baj van, akkor tudni fogják, hogy az adott márkában és az adott típusban mik a leggyakoribb hibák, milyen megoldások segítenek a leggyorsabban, és mik azok a körök, amiket mindenképpen le kell futni a teljes diagnózishoz. Kiemelkedő márka assistance többek között a Suzuki assistance-szolgáltatása, amelyet SARA (Service Activated Roadside Assistance) névre kereszteltek, és amely egész Európában segítséget nyújt a bajba jutott suzukisoknak. A SARA is biztosít csereautót, mégpedig három napra, és amennyiben saját hibánkból merült fel a gond (például lemerült az akkumulátor, vagy félretankoltunk), akkor is ingyen segítséget nyújtanak nekünk. Fontos azonban tudni, hogy amennyiben saját hibánkból komolyabb kár keletkezik az autóban, akkor a költségeket utólag nekünk kell rendezni. Nem elhanyagolható tényező a SARA esetében, hogy 10 évnél öregebb autókra nem lehet megkötni az assistance-szolgáltatást, ugyanakkor ha a garanciából nem az öregség miatt futott ki az autó, hanem például egy elkésett szervizlátogatás miatt, vagy egyéb megsértett garanciális feltétel miatt, attól még ugyanúgy meg lehet rá kötni a SARA szolgáltatást. 

Mit kell tudni az Europ Assistance szolgáltatásáról?

Az Europ Assistance igazán megnyugtató szolgáltatást biztosít az ügyfeleinek, ezzel ugyanis Európa teljes területén azonnal helyszínre érkezik a segítség, és megoldáj a felmerülő problémákat. Az Europ Assistance ígérete szerint a betelefonálástól számítva egy órán belül kiérnek a helyszínre, és amennyiben szükséges, még csereautót is tudnak biztosítani. Nagy előnye a szolgáltatónak, hogy az assistance-szolgáltatásuk közlekedési balesetbiztosítással is ötvözhető, sőt, még motorkerékpárra is megköthetjük a szerződést. Azt azonban mindenképpen tudnunk kell, hogy csak olyan autóra köthetjük meg a szerződést, amely még nem múlt el tíz éves. A szolgáltatás – amennyiben külföldön is igénybe szeretnénk venni – 12 900 forinttól kezdődik, azonban ha pusztán belföldön szeretnénk igénybe venni, akkor már 7900 forintos alapdíjért hozzájuthatunk. 

Na és mi a helyzet azokkal, akik használtan vesznek autót?

Mint arról már cikkünk elején is szót ejtettünk, az új autóknak van meg az a privilégiumuk, hogy könnyebben (és általában olcsóbban) lehet őket biztosítani. A legtöbb ember azt feltételezi, hogy assistance-szolgáltatást is csak az újonnan vásárolt autókra lehet kötni, azonban nem árt tisztában lennünk azzal, hogy több használtautó-kereskedés is kínál ilyen szolgáltatást az olyan autókra, amelyek jó állapotban vannak, és nem túl öregek. Ha tehát úgy szeretnénk használtautót vásárolni, hogy fontos számunka az autó jó állapota és a jó minősítése, valamint nem egy harmincéves Trabantra gondoltunk, akkor jó esélyünk van rá, hogy erre is tudunk kötni assistance-szerződést. Ezért is nagyon fontos, hogy alaposan átgondoljuk, honnan szeretnénk használtautót vásárolni, ugyanis ilyen szempontok is befolyásolhatják a döntésünket. A Weltautó többek között elérhető egy Mobilitásgarancia nevű csomag, amelynek keretei között egész Európában hívhatunk segítséget abban az esetben, ha lerobbanunk, vagy ha valamilyen műszaki meghibásodás miatt nem indul be a kocsink. 

Biztosítók által is meg lehet kötni az assistance-szolgáltatást? 

Amennyiben azonban nem szeretünk minden szolgáltatást más-más szolgáltatótól megvásárolni, hanem fontos a számunkra az, hogy amit csak lehet, egybe kezeljünk és egy helyről jöjjön, akkor van egy jó hírünk. Assistance-szolgáltatást ugyanis a biztosítóknál is lehet kötni, sőt, különféle csomagokba is bele lehet foglaltatni. Például ha kifejezetten akkor lenne szükségünk erre a szolgáltatásra, ha külföldre megyünk nyaralni, akkor járható út az is, ha kötünk egy utasbiztosítást a biztosítónknál, és ehhez kiegészítésképpen – esetleg valamiféle csomagban – megvesszük mellé az assistance-szolgáltatást is. Ez éppannyire fedezi azt, hogy amennyiben az autónknak műszaki meghibásodása lesz vagy lerobban, akkor az adott országban a helyszínre sietnek, és megkísérlik megjavítani az autót, vagy ha ez nem sikerül, akkor gondoskodnak a hazaszállításról és biztosítják a csereautót. Mindazonáltal legyünk nagyon körültekintők, és mielőtt megkötnénk a szerződést, alaposan nézzünk utána az adott biztosító szolgáltatásainak, és amennyiben nála nem tűnik megfelelőnek, kössük meg máshol!