Ez történik, ha a tűző napon parkolunk az autóval

Javában tombol a nyár, a nagy hőség pedig sokakat megvisel. A forróság nem csupán az embereknek, állatoknak és a növényvilágnak árt, bizony az autók is súlyos károkat szenvedhetnek, ha a tűző napon maradnak huzamosabb ideig. De mi történhet pontosan ilyenkor az autókkal? Cikkünkben ezt mutatjuk be. 

Senkinek nem tesz jót a nagy meleg

A nyári hónapokban folyamatosan azt hallgathatjuk a hírekben és azt olvashatjuk az újságokban, interneten, hogy vigyáznunk kell magunkra, szeretteinkre és állatainkra a nagy melegben. A hőség ugyanis rendkívül megviselheti a szervezetet – a szervezetünk kiszárad, kevésbé tudunk koncentrálni, nem tudunk jól aludni, mindezek miatt szellemi képességünk romlik, arról nem is beszélve, hogy a bőrünk csúnyán leéghet. A kisgyermekekre és az idősekre különösen vigyázni kell ezekben a vészes napokban. Emellett azt is hangsúlyozzák, hogy nagyon vigyázzunk, nehogy valakit vagy valamit az autóban hagyjunk akár egy percre is. Gyermeket vagy állatot semmiképpen nem szabad az autóban hagyni, ameddig beugrunk a boltba megvenni valamit, hiszen akár néhány perc is végzetes lehet a felforrósodott autóban. 

Mindazonáltal arról sem szabad megfeledkezni, hogy a tűző napon akkor sem bölcs dolog hagyni az autót, ha nincs benne kisgyerek, kiskutya vagy kiscica. Ahogyan ugyanis az élőlényeket, úgy a kocsit is igencsak megviseli a nagy meleg, még akkor is, ha manapság az autógyártók úgy tervezik az autókat, hogy a szélsőséges hőmérsékleti viszonyokat is ki tudják állni. Hirdetik, hogy a legújabb modellek a nagyon erős napsugárzástól is védettek, a helyzet azonban az, hogy egy nagyon forró nyári napon, amennyiben a parkolóban hagyjuk az autót bármiféle árnyék nélkül, akkor bizony könnyen lehet, hogy akár azonnali károsodást szenved az autó néhány eleme, ha pedig ez a gyakorlatunk bevett és visszatérő, akkor hosszútávon kumulálódik. 

Mit tehetünk a gumik érdekében?

A gumikra mindig különösen nagy odafigyeléssel érdemes viszonyulni, hiszen ez nagyban befolyásolja a magunk és környezetünk biztonságát. Ha a gumit elhanyagoljuk, az könnyen vezethet balesethet. A mai abroncsokat már úgy tervezik, hogy azokba olyan adalékanyag kerüljön, amelyek UV-állóvá teszik a gumit, mindettől függetlenül még így is látni kell azt, hogy az erős napsütés jelentősen megrövidíti az abroncs használhatóságát. Alapvető szabály, hogy amennyiben úgy látjuk, hogy a gumi jelentősen kopott, ha úgy érezzük, hogy a fékezéseknél már nem funkcionál tökéletesen, akkor cseréljük le, vegyünk másikat. Mindazonáltal tudjuk, hogy amennyiben egy jobb minőségű abroncsot veszünk, akkor körülbelül tíz évvel számolhatunk, legalábbis a gyártók informális keretek között ennyit szoktak mondani. Az viszont bizonyos, hogy akármilyen jó minőségű abroncsot is veszünk, tíz év alatt elhasználódnak. Természetesen arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy a gumi élettartama attól is függ, hogy mennyit van használva a kocsi, milyen körülmények között van használva, és persze milyen időjárási körülményeknek van kitéve. Amennyiben egy autó szinte mindig a fedett garázsban áll, és keveset használjuk, azt is inkább városi közlekedésre, az állapotára pedig vigyázunk, mint a szemünk fényére, akkor természetesen hosszabb élettartama lesz, mint abban az esetben, ha napi többezer kilométert vezetnénk a terepen, és folyamatosan felforrósodott betonúton parkoltatnánk. Ugyanakkor ha kevesebbszer használjuk az autónkat, és ugyanaz a gumigarnitúra több éven keresztül használva van, akkor arra különösen érdemes odafigyelni, hogy árnyékban parkoljunk, ha pedig csak napos helyen tudjuk lerakni a kocsit, akkor takarjuk le, árnyékoljuk le a gumikat, ez ugyanis a saját biztonságunk érdeke is. A téli időszakban a guminyomást négyhetente érdemes mérni, ugyanakkor a nyári forróságban ezt célszerű sűrűbben elvégezni – az ideális az, ha kéthetente megmérjük a guminyomást. 

Az egyéb gumianyagok is könnyen sérülhetnek

Gumianyaggal azonban nem csupán az abroncsokban találkozhatunk. Gumianyag található az ajtók tömítéseiben, sőt az öregebb autók esetében még a szélvédőket is ez keretezi. Tudnunk kell, hogy ha erős meleg, napsütés és UV-sugárzás éri az autóknak ezen elemeit, akkor ezek is könnyebben megkeményednek, megrepedeznek, s ezáltal hamarabb elöregednek és tönkre mennek. A közhiedelemmel ellentétben nem érdemes ezeket a híres szilikon spraykkel fújkálni, hiszen vannak olyan gumikeverékek, amelyeken nemhogy nem segít ez az anyag, de hozzájárul a romlásának, öregedésének gyorsulásához is. Helyette inkább válasszunk valamilyen kifejezetten ilyen célra létrehozott terméket az autóápolószerek széles palettájából.

Hogyan óvjuk meg a kocsi utasterét? 

Ha már van autónk, akkor szeretnénk benne jól érezni magunkat. Éppen emiatt rendkívül elkeserítő, ha a nagy forróságban a autó utasterében lévő felszerelések kezdenek el tönkre menni. Azt jól tudjuk, hogy a tűző napon hagyott autó 60-70 fokosra is fel tud hevülni, ez pedig természetesen nem kedvez a felszereléseknek. A bőr- vagy műanyag üléshuzat öregedni, repedezni kezd, amely esztétikailag igen elkeserítő tud lenni. Rendkívül fájdalmas tud az is lenni, ha a nagy forróság hatására az autóba beszerelt elektronikai elemek is megkárosodnak – így például a rádió, a kijelző, a lejátszók. A melegnek gyakori következménye, hogy ezek átmenetileg működőképtelenné válnak, az azonban már jelentős baj, ha végleg tönkre is mennek, hiszen így fájó plusz kiadásokba kell kényszerülnünk. Ezeket megóvni igen nehéz. Leginkább csak úgy tudunk védekezni, ha különösen ügyelünk arra, hogy fedett helyen parkoljunk, így tehát teremgarázsban, mélygarázsban, ha pedig ilyen nincs, akkor mindenképpen árnyékos helyet válasszunk. Azt persze tudjuk, hogy mindenki árnyékos helyet próbál találni a pusztaságban, úgyhogy sokszor lehetetlen, hogy ne a tűző nap kellős közepén hagyjuk a kocsit. Ugyanakkor ilyenkor is meg tudunk tenni néhány óvintézkedést. Legfőképpen azt, hogy napvédőket helyezünk ki a szélvédőre, a legjobb pedig az volna, ha olyan napvédőt tudnánk használni, amely az autó szélvédőjén kívül elhelyezhető. 

Mit tehetünk a fényezés érdekében?

Az erős UV-sugárzás egyik leglátványosabb hatása az autón az, ha kikezdi a fényezést. A lakkréteg megkopik, a fényezés hosszú távon mattá válik. Ezeket természetesen minden autótulajdonos kerülni igyekszik. Ha új vagy újszerű autónk van, akkor nagyon vigyázunk arra, hogy a jó állapotát a lehető legtovább megőrizzük, és ne kelljen hamar sokat költeni a rendbehozatalára. Amennyiben pedig öregebb autónk van, akkor az áll érdekünkben, hogy óvjuk minden károsító hatástól, hogy amikor lecseréljük, a lehető legjobb állapotban legyen. Ahhoz, hogy a fényezés és a lakkréteg ne sérüljön, érdemes mindig olyan parkolóhelyet keresni, ahol nem éri közvetlenül az extra erős napsütés. Ehhez a legjobb természetesen a fedett parkolóhely, a terem- vagy mélygarázs, ha azonban ilyesmi nem áll a rendelkezésünkre, akkor igyekezzünk mindig árnyékos helyet keresni. A fényezést emellett a rendszeres viaszolással is karban tudjuk tartani, ezzel megelőzhetjük a károsodást, hiszen ezzel egyfajta extra vax-réteget biztosítunk, amely fényvédő réteget is jelent a karosszérián. 

Mi a helyzet a műszaki elemekkel?

Azt jól tudjuk, hogy az autó motorjának, valamint a hűtőrendszernek az üzemi hőfoka igen magas, jóval magasabb, mint egy nyári nap levegőhőmérséklete, éppen emiatt attól nem kell tartanunk, hogy a műszaki elemeket komolyabban megkárosítaná a kánikula. Azt azonban nagyon fontos tudnunk, hogy a hő hatására bizonyos alkatrészek nehezebben zárnak, amelyek igen nagy károkat tudnak okozni, s végsősoron balesethez is vezethetnek. Így például az autó csövek és tartályok toldásai, csatlakozásai és tömítései a huzamosabb kánikulában bizony lazábban zárnak, és ennek következtében a bennük lévő folyadékok könnyen kifolynak. Klasszikus eset, hogy nyáron a hűtőfolyadék, valamint az akkumulátor elektrolitja kifolyik, éppen emiatt nézzünk rá ezeknek szintjére olyan gyakran, amilyen gyakran csak tudunk, hogy elkerüljük a bajt. E két klasszikus mellett azonban a meleg nyári napokon a többi folyadékra és kenőanyagra is fokozottan ügyelni kell – ennek keretei között igyekezzünk rendszeresen ellenőrizni a motorolaj, a fékfolyadék, valamint a kormányszervofolyadék szintjét is.