Ez a dízelmotoros autók jövője Magyarországon

Igen bizonytalan jelenleg a budapesti autósok jövője. A főpolgármester-választás óta lehet tartani olyan dolgoktól, mint a dugódíj vagy a behajtási díj, a biciklisávok miatt a közlekedés is lassabb, és hamarosan aktuálissá válik egy újabb kérdés is: vajon meddig közlekedhetnek még Budapesten dízelmeghajtású autók? Cikkünkben erre keresünk választ.

 Budapest tisztulni szeretne

Az előző budapesti önkormányzati választás kampánya arra épült, hogy ki tud többet ígérni a főváros tisztaságának, levegőjének, környezettudatosságának. És bár a licitháborút meg is nyerte az egyik fél – ennek alapján számos intézkedést megígért, úgy mint a dugódíj bevezetését és a behajtási díj használatát –, ezeknek megvalósulása ezeddig elmaradt. Sokak persze nem szeretnének extra pénzt fizetni azért, hogy használhassák a saját autójukat, de a félelem jogos, és a budapestiek örök készenlétben vannak, várván, hogy mikor vezetik be ezeket az intézkedéseket. Emellett már több éve aktuális kérdés az is, hogy vajon meddig maradhatnak meg a városokban a dízelmeghajtású autók, hiszen ezeknek a hatása a környezetre nem túl kedvező. Egész Európára jellemző tendencia, hogy ezeket az autókat kezdik kitiltani a forgalomból, ezért szinte bizonyos, hogy egy-két éven belül Magyarországon is be fog következni. 

Ezt annak nagyon fontos tudni, aki mostanában használtautó-vásárláson gondolkodik, hiszen ezáltal – legalábbis a tudatos vásárlóknak – kialakulhat egy fekete lista. Az európai szakemberek azt tanácsolják a vásárlásban gondolkodóknak, hogy semmiképpen ne vásároljanak dízeles meghajtású autókat, hiszen hamarosan kivezetik őket a forgalomból. 

Mikre terjednek majd ki a korlátozások, és mikor lépnek életbe?

Az európai tendenciák alapján szinte bizonyos, hogy korlátozni fogják a dízelautókat hazánkban is. Egyenlőre azonban nem lehet tudni, hogy a korlátozások milyen járművekre fognak kiterjedni, milyen korlátozásokról lesz szó, és mikortól vezetik be ezeket. A Levegő Munkacsoport nevű civil szervezet például már azt javasolta, hogy 2022. júliusától kezdje el az önkormányzat a dízelautók fokozatos kiszorítását a fővárosból. Bár hivatalos döntés erről még nem született, éppen ezért nehéz mondani bármilyen konkrétumot, de annyi bizonyos, hogy a Levegő Munkacsoport felvetése reális iránymutatás lehet. Ezen javaslat szerint ugyanis a fokozatos kiszorítás két nagyobb lépésből kellene, hogy álljon. Az első lépés az volna, hogy a dízeles autókat a belvárosi kerületekből kellene kitiltani, majd ha ez sikeresen létrejött, akkor már egész Budapest területére kiterjeszthetnék a korlátozást. Az ütemterv értelmében így 2024-ig ki kellene szorítani a dízeles autókat egészen az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolásig, 2026-ban pedig már az Euro 6-os emissziós szint alatti autóknak is menniük kellene (pontosabban nem szabadna többé menniük). Minden bizonnyal ha ezt valóban bevezetik egy nap, az nagy port fog kavarni a főváros környékén, azonban megnyugtathatja a budapestiek lelkét az, hogy a tervezetben a budapesti lakosok átmeneti felmentést élveznének a korlátozások alól.

Kiket károsít meg anyagilag a korlátozás?

Amennyiben kivezetik a forgalomból a dízelautókat, az egyszersmind – értelemszerűen – azt is implikálja, hogy ezeknek az autóknak drasztikusan megzugan az áruk. Ugyanakkor érdemes megfigyelni azt, hogy azok vállalják a legkisebb kockázatot, akik egy olcsóbb dízelautót vásárolnak, hiszen ezeknek az ára amúgy is alacsony, így azáltal, hogy elértéktelenedik az autó, ők nem buknak olyan sokat. Nem úgy azok, akik drágább és némiképp fiatalabb dízelautót vásárolnak. Az Euro 4 és Euro 5 kategóriájában ugyanis vannak bőven olyan dízelautók, amelyek még újabbak és jó állapotúak, és amelyek a teljesítményük tekintetében igen kimagasló ár-érték arányt mutatnak. Nos, ezekkel az autókkal kell a legjobban vigyázni, hiszen ezek már magasabb összegekbe kerülnek, ugyanakkor várhatóan egy esetleges korlátozás esetében ezeknek az ára fog a leginkább lezuhanni. 

Hogyan érinti ez a használtautó-vásárlást?

Ezekkel a tervezetekkel azért is nagyon fontos tisztában lenni, mert aki mostanában tervez használtautót vásárolni, annak sokkal tudatosabban kell meghoznia a döntést. Így ugyanis a piacnak igen sok terméke kiesik a képből, hiszen aki igyekszik előrelátó lenni, az nem szeretne egy olyan autót vásárolni, amit néhány éven belül kitiltanak a forgalomba és lezuhan az értéke. Márpedig a csábítás igen nagy lehet, hiszen a használtautó-piacnak egy jelentős részét teszik ki az Euro 5 alatti besorolású dízeles autók. A magyar autóállománynak csaknem egyötöde dízelmeghajtású, sőt, ez a szám napról napra nő. Ennek pedig éppen a korlátozások az okai, hiszen azáltal, hogy nyugaton kiveszik a forgalomból ezeket az autókat, ezért a nyugati lakosok kénytelenek eladni az egyébként sokszor még igen jó állapotban lévő autójukat, ráadásul olcsón, hiszen a kitiltások miatt drasztikusan megzuhant az értékük. Ennek azonban nagyon örülnek a keleteurópaiak, hiszen így kevesebb pénzért jó kocsikhoz juthatnak, még ha a környezetnek nem is tesznek vele túl nagy jót. A hazai használtautó-importnak több mint egyharmadát tették ki a nyugaton leselejtezett Euro 5 környezetvédelmi besorolás alatti dízelautók ebben az évben, ami hatalmas növekedés, éppen ezért nem árt vigyázni. 

Mindebből tehát azt a következtetést vonhatjuk le, amennyiben jól szeretnénk „befektetni” a pénzünk, és olyan kocsit szeretnénk vásárolni, amelyet hosszútávon is lehet használni, akkor budapesti lakosként jobb, ha nem az Euro 6 környezetvédelmi besorolás alatti autók között nézelődünk. Amennyiben leginkább a városban szoktunk közlekedni, akkor a legokosabb és legzöldebb lépés az elektromos autó lenne, de természetesen ennek is megvannak a maga hátrányai. Ha a városon túl is használnánk, akkor még mindig igen zöld megoldás a hibrid, ezen is érdemes gondolkodni, hiszen ezek is jelen vannak a használtautó-piacon. Ugyanakkor a nagyobb lökettérfogatú hibridek mellett jó döntés lehet még egy kis hengermű tartalmú, turbós benzinmotoros autó is arra, hogy környezetvédelmileg takarékosak legyünk, mégis el tudjunk jutni A-ból B-be

Sőt, a szemfülesek azt is tudják, hogy igen jó megoldást nyújthatnak a CGN-üzemű autók, hiszen a mai benzin- és gázolajárak magassága miatt kiváló befektetésnek számít, sőt, szomgriadó esetén is lehet használni.