Eldőlt: bevezetik a dugódíjat Budapesten

Bp-i dugódíj vagy behajtási díj

A dízelautók fővárosi használatát, legalábbis a városmagba történő behajtását is korlátoznák – 5 éves tervben gondolkodik az új budapesti vezetés.


Egyre kevesebb a kérdőjel. Budapest levegőminőségének drasztikus javításának érdekében várhatóak a fenti lépések. Dorosz Dávid, klímavédelmi ügyekért felelős főpolgármester-helyettes RTL Klubnak adott interjújából kiderül: az elkövetkezendő 5 évben mindenféleképpen szeretnék valahogy korlátozni a dízelautók használatát legalább a belvárosban.

Teljes kártörténet lekérdezése rendszám vagy alvázszám alapján!

Kiket érint?

A közel 660 ezer fővárosi személyautó majdnem harmada, mintegy 200 ezer jármű dízelüzemű, illetve Budapest majdnem 4200 busza közül közel 4000 szintén gázolajjal hajtott. Egyes vélemények szerint már csak a buszok lecserélése is sokat javítana a levegőminőségen.


Dorosz Dávid a várható intézkedést nem volt hajlandó dugódíjnak nevezni, de azt mondta, hogy terveznek valamilyen díjat a belvárosba történő behajtásért. És bár a dugódíjat egyébként muszáj bevezetni (ezt vállalta Magyarország a 4-es metróért kapott uniós támogatásért), bevezetését jelenleg törvény tiltja, így annak módosítására lesz szükség. A tiltás szerint önkormányzat (személyautók esetében) díjat nem szedhet a közút használatáért, ez állami hatáskör.


Annak ellenére, hogy a dugódíj bevezetéséről évek óta vitáznak, konkrét részleteket a mai napig nem lehet tudni. Az bizonyosnak látszik, hogy a dugódíjat területi alapon kell majd megfizetni, ám a pontos zónahatárok még nem lettek kijelölve. Előzetes elképzelések szerint a dugódíj mértéke kb. 1-2 buszjegynyi lenne, illetve szó volt arról is, hogy kezdetben ingyenes lesz a hétvégi és az éjszakai használat is. Elképzelhető, hogy a díjszabásba bizonyos differenciálást vezetnek be aszerint, hogy az adott gépjárműnek milyen a környezetvédelmi besorolása, ám ez még igencsak kérdéses. Konkrét terv hiányában nehezen megállapítható, hogy a városi útdíj bevezetését követően milyen mértékben részesülhet a főváros a korábban már ismertetett előnyökből és hátrányokból.


Volt szó az ún. Budapest-matrica bevezetéséről is, ez azonban a legtöbb szakértő szerint csupán pénzbehajtás és semennyire sem hatna a dugók kialakulása ellen, mivel ha már kifizetik az autósok, szeretnék is használni minél többet – ahogy például a Fejér megyei pályamatrica sem gátolja semmilyen mértékben a megyébe való behajtást…


Amint azt korábban írtuk: a Budapesti Mobilitási Terv egyeztetési, véleményezési fázisában háromféle költségvetéssel – alacsony, közepes, nagy – vázolták fel a lehetséges budapesti beruházásokat, fejlesztéseket. A három költségvetésben ugyanakkor közös volt, hogy mindegyik számolt a behajtási díj, közkeletű nevén dugódíj vagy városi útdíj bevezetésével már az I. ütemben, 2021-2025 között. Az újfajta díj “fővárosi személyforgalmi behajtásidíj-rendszer” elnevezéssel szerepel a tervben. A projekt megvalósítására 3,3 milliárd forintot szánnának.

Frissítés: az MTI 2019. november 20-án közzétette a Miniszterelnökség közleményét, miszerint a kormány eddig sem támogatta, ezután sem támogatja a dugódíj bevezetését. A kormány álláspontja szerint amennyiben a főpolgármester ragaszkodik a dugódíj bevezetéséhez, “azt elsőként a Fővárosi Közgyűlésben, majd annak állásfoglalása után a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában és az Országgyűlésben érdemes megvitatni”.