Autós változások Budapesten

Autózás Budapesten 2.0

Budapest eddigi főpolgármesterének, Tarlós Istvánnak kihívója mindent megígért a programjában, amivel a lehető legtöbb rétegnek kedvezhet.

Az más kérdés, hogy ezeket az ígéreteket be is tudja-e majd tartani az új városvezető – ha valóban tartja a szavát, bizony komoly kihívásokkal kell szembesülniük a főváros autósainak.

Mi a helyzet az autókkal Budapesten?

A statisztikák alapján kimutatható, hogy Budapest autós forgalma évről évre magasabb. A külkerületek lakosai annak érdekében, hogy elkerüljék az olykor több átszállással járó, hosszú közösségi közlekedéses utat, inkább autóval indulnak munkába minden reggel, és az agglomeráció lakosaival is ez a helyzet. Az új főpolgármester véleménye szerint ez az állapot már tarthatatlan, a sok autó miatt a város megfullad, még nagyobbá válik az ökológiai lábnyomunk, és ahelyett, hogy több zöldövezet lenne, autókkal lett teletömve Budapest.

A Budapest mindenkié elnevezésű program azt igyekszik bemutatni, hogy a leendő városvezetés mindent meg fog annak érdekében tenni, hogy csökkenthesse a forgalmat:

“Azt is világossá kell tenni, hogy bár nincs hely és nincs szükség Budapesten ennyi autóra, szükség van arra, hogy aki ma autót használ, az a jövőben is legalább ilyen vonzó közlekedési lehetőséget kapjon” – mondja ki a program.

Jön a közlekedési alapjövedelem?

Feltett szándéka, hogy a tömegközlekedést szimpatikusabbá tegye Budapest és annak agglomerációjának lakossága számára. Tervei szerint úgy szeretné ösztönözni a városban dolgozókat arra, hogy hagyják el az autózást és használjanak inkább metrót, villamost és buszokat, hogy a budapesti lakosok támogatást kapnak, amely a közlekedési alapjövedelem elnevezést viseli, és az emberek maguk dönthetnek róla, hogy mire használják fel ezt a juttatást. A közlekedési alapjövedelemről a politikus egy Facebook-bejegyzésében azt árulta el, hogy ez tulajdonképpen azoknak járna, akik hajlandóságot mutatnak arra, hogy otthon hagyják az autójukat, cserébe pedig 50 ezer forint kedvezményt kaphatnak az éves BKK-bérletre. Nem gondolja úgy, hogy ezzel még veszteségesebbé tenné a BKK-t, hiszen szerinte a támogatás által sokkal többen vásárolnának éves bérletet, így tehát a bevétel is nőne. Ezzel a módszerrel szeretné elérni azt, hogy a fővárosi közlekedési módok 50:25 arányra változzanak a közösségi közlekedés javára.

Emellett szintén támogatást ígért a közösségi autózásra, ezekre pedig jelentleg Budapesten három szolgáltató kínál lehetőséget: a MOL Limo, a Drive Now és a GreenGo.

Több lesz a zöld, több lesz a gyalogos Duna-part

A Budapest mindenkié program arra is kitér, hogy sajnálatos az, hogy az emberek otthonát elfoglalták az autók, emiatt nincs hely zöldövezeteknek, parkoknak, szélesebb járdáknak és biciklitárolóknak. Ezeket a tervek szerint mindenképpen korrigálni kell, ennek tükrében általános forgalomcsillapítás és sebességkorlátozás várható a főutakon kívül a lakóterületeken.

Mindezek mellett Zugló egykori polgármestere arra is ígéretet tett, hogy az egész fővárosban egységesíteni fogják a parkolási rendszert.

“A Duna belvárosi szakaszán mindkét irányból városi autópályák választják el a várost és az embereket a folyótól. A Duna Budapest legnagyobb kincse, büszkesége és természetes főutcája. Itt az ideje, hogy visszaadjuk a budapestieknek” – mondja ki programjában. Ezt több lépésben tervezi megvalósítani: a part pesti oldalát, az alsó rakpartot szeretné visszaadni a fáknak, bicikliseknek és a rollereseknek az autósok kizárásával, azonban a budai alsó rakpart megmaradna az autósok kezében, de a forgalom előreláthatóan itt is lassulni fog, ugyanis sokkal több zebrával tervezi megoldani a gyalogosok lejutási lehetőségét a Dunához.

Bár jelenleg jogszabály tiltja, mégiscsak lesz dugódíj

Október 15-én az ATV Egyenes beszéd című műsorában azt mondta, “előbb-utóbb mindenképpen be kell vezetni a dugódíjat Budapesten, ez a programomban is szerepel”. Még jelöltként azt üzente a választóknak, hogy ideiglenesen bevezetik a dugódíjat, mindenki meglátja, mennyire jogos és teljesíthető a követelés, ezt követően pedig egy társadalmi vita fog arról dönteni, hogy ez a megszorítás maradjon-e vagy sem: “Stockholm példáját követve az ideiglenes bevezetés után népszavazással döntünk a fennmaradásáról”.