Autós rezsicsökkentés jön?

Csökkentés
Tény: a régióban Magyarországon a legdrágábbak az autózással járó kötelezettségek.

A rezsicsökkentést azért terjesztenék ki az autózásra is, hogy annak adminisztratív terhei, az átírási költségek, az üzembe helyezés és üzemben tartás költségei csökkenjenek. A kW alapú jelenlegi adózás is átalakulhat a környezetterhelés felől közelítve, nem a teljesítményt, hanem a valós károsanyag-kibocsátást adóztatva.

A bürokratikus terhek mérséklésére a kormányzat részéről már évek óta hajlandóság mutatkozik (a Vezess.hu 2015 ősze óta rendszeresen rákérdez a fejleményekre), és bár konkrétumokat még nem tudunk, számos olyan eseményre lehet számítani, amelyek a közlekedésben jártas és mozgó emberek részére mindenképpen rezsiköltség-csökkentés jelleget adnak.

Milyen javaslatokkal álltak elő az érdekképviseleti szervezetek?

A kormányzattal folytatott egyeztetések és tárgyalások egyik résztvevőjeként az Autós Nagykoalíció 7 pontos javaslatcsomagot adott át a politikusoknak, amelyből a 3 legjelentősebb a következő:

  • a kW alapú jelenlegi adózást át kellene alakíttatni a környezetterhelés felől közelítve, ezáltal nem a teljesítményt, hanem a valós károsanyag-kibocsátást adóztatva;
  • részletekre kiterjedő, nyilvános járműadatbázis felállítása szükséges az autók korábbi szervizadataival, biztosítási ügyeivel, országba lépéskori állapotával;
  • robogók rendszámosítása és regisztrációs adójának mérséklése.

Jelenleg egy új autó vásárlása esetén típustól függően 200-330 ezer forintot fizet a tulajdonos a vagyonszerzési illetékre, okmányok kiállítására, regisztrációs adóra. Ez alapján mindenképpen indokolt áttekinteni a vagyonszerzési illetékekkel kapcsolatos, gépjárművek vásárlására vonatkozó szabályokat, és a regisztrációs adó szabályait is, mivel ezek jelentik a legnagyobb terhet a gépjárművásárlók részére.

Mások a legálisan működő autószervizeket és kereskedőket hoznák helyzetbe, ennek megfelelően a korszerűbb, fiatalabb autók importját támogatják, valamint olyan adórendszerre tettek átfogó javaslatot, amely nem regadó-vonalon, hanem kifejezetten a környezetvédelem, tehát az eurobesorolás alapján adóztatnák az autók üzemeltetését és behozatalát.

Érdekesség: éves szinten hozzávetőlegesen 1 millió jármű, ebből kb. 200 ezer új és 800 ezer használt gépjármű átírását végzik el a hatóságok.

Lesz miből engedni

Ha az elképzelés megvalósul, lesz miből faragni: bár pontosan kikalkulálni nyilvánvalóan képtelenség, hogy mekkora összeget fizet be évente az autóstársadalom a költségvetésbe, azonban a Vezess.hu úgy számolt, hogy például az új járművek áfája, az üzemanyag ÁFÁ-ja és jövedéki adója, a gépjárműadó, a cégautóadó, a különféle útdíjak, a regisztrációs adó, a műszaki és az eredetiségvizsgák díja, a biztosítási adó révén az autóstársadalom óriási összeget, nagyságrendileg ezermilliárd forintot fizet be a költségvetésbe.

Hogy ebből mennyi marad az autósok zsebében a rezsicsökkentés keretében, nem lehet tudni: konkrét döntések egyelőre sem az egyes témák, sem pedig az ütemezés tekintetében nem születtek.